Читај ми!

Свако друго дете које је страдало било је у аутомобилу са родитељима

Деца највише страдају као путници у возилима, а један од најчешћих разлога је некоришћење, односно неправилно коришћење ауто-седишта. Бранко Стаматовић, директор Агенције за безбедност саобраћаја, рекао је за РТС да је 2004. године 49 деце изгубило живот у саобраћајним незгодама, 2010. године 25, а прошле године 13. Агенција за безбедност саобраћаја је покренула "Пажљивкову смотру".

Деца због својих специфичних развојних карактеристика спадају у ризичну групу када су у питању повреде у саобраћају. Мала деца и деца предшколског узраста тешко одређују смер кретања возила и не могу да прате брзе промене тока саобраћаја.

Деца немају довољно искуства ни знања о безбедном учествовању у саобраћају, а на њихово кретање често утиче емоционално стање и импулсивност.

Деца у саобраћају највише учествују као путници, затим пешаци, и на крају као возачи бицикала. Према истраживањима, више од половине деце која су страдала у саобраћају, страдала су у возилима, када су била са својим родитељима. На родитељима је, дакле, највећа одговорност за безбедност деце у аутомобилима.

Бранко Стаматовић, директор Агенције за безбедност саобраћаја рекао је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, да се губе дечији животи у саобраћају и да се то мора спречити.

"Ако говоримо о статистици, 2004. године је 49 деце изгубило живот у саобраћајним незгодама, 2010. године 25 деце је изгубило живот, прошле године 13. Ниједан живот који је изгубљен у саобраћају није нам прихватљив", рекао је Стаматовић.

Према његовим речима, ова статистика нам говори да страдају деца - а како страдају, воде се прецизне анализе и истраживања на који начин.

Свако друго дете које је страдало у саобраћајној незгоди страдало је у присуству родитеља у путничком аутомобилу, каже он, додајући да деца страдају и као возачи бицикла. Свако треће дете страда као пешак.

"То су ствари које нам говоре да морамо посебно ове теме да обрађујемо, да децу учимо како да у таквим ситуацијама буду пажљиви, а одраслима говоре да буду посебно пажљиви када су деца присутна у возилу", рекао је Стаматовић.

Тестови се спроводе у основним школама и у предшколским установама у Србији - Агенција за безбедност саобраћаја је покренула Пажљивкову смотру.

"Наша кампања Пажљивко је намењена деци и Пажљивко је дечак који учи децу о безбедном понашању у саобраћају. Пажљивко има своју представу, имамо сајт, књигу, сваки ђак првак добија бесплатну књигу, ове године 75.000 првака је добило бесплатну књигу о безбедном понашању у саобраћају", објаснио је Стаматовић.

Према његовим речима, та књига је материјал из кога деца треба да уче и да се упознају о безбедном учествовању у саобраћају - управо је та књига материјал из ког и наставници и учитељи могу да раде са децом на ту тему, али и њихови родитељи.

Такмичење на тему безбедног понашања 

Додаје да је из тога проистекла идеја да се деца такмиче на тему безбедног понашања у саобраћају, правила у саобраћају.

"То је пројекат који смо назвали Пажљивкова смотра, спроводи се на три генерације, предшколски узраст, први разред и други разред и сваки од тих узраста има посебан тест. У претходних месец дана је спроведен школски ниво такмичења", рекао је Стаматовић.

Каже да се сада обрађују резултати и креће се на општинско такмичење, регионално и крајем маја на републичко такмичење.

Ове године у Пажљивковој смотри учествује 71 локална самоуправа, а више од 90.000 деце биће у једном пројекту где ће се причати о безбедном учешћу у саобраћају.

Да би се пројект реализовао биће укључено више од 500 координатора, водитеља програма, организатора такмичења, рекао је Стаматовић.

субота, 06. децембар 2025.
10° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом