Победници са Сепанга

Иако је трку у Малезији добио Себ Фетел, у недељу је забележено још неколико важних победа, али и понеки болан пораз. Међу победницима су тако нова правила, Камуи-сан, Тим Лотус, али и Протон-Лотус, док ћете о губитницима моћи да читате сутра, у наставку анализе Велике награде Малезије.

Недељна трка је потврдила да су Ред Бул и Себ Фетел у овом тренутку доминантни у односу на своје ривале, мада све није било баш тако једноставно као што је можда на први поглед изгледало.

Није чак ни претерано рећи да је аустријски тим пре преживео Велику награду Малезије него што је на њој доминирао. Аутомобил који је дизајнирао Ејдријен Њуи је без сумње ремек дело аеродинамике, али стазе на којима доминирају дугачки правци ће екипи представљати велики изазов све док не реше питање поузданости система за акумулацију кинетичке енергије.

Колико је аутомобил без КЕРС-а рањив могли смо да се уверимо на старту недељне трке када је несрећни Вебер, у аутомобилу који се од Себовог разликовао само по томе што му КЕРС није радио, без своје кривице до прве кривине изгубио чак 6 позиција и аутоматски и шансу да се бори за победу.

Шта би се догодило да је ситуација била обрнута, и да је којим случајем Фетел после прве кривине изгубио шест позиција данас можемо само да нагађамо. Млади Немац је познат као скоро непобедив када креће са прве стартне позиције, али у ситуацијама у којима мора да јури друге, без обзира на круну актуелног шампиона се још није доказао. Уосталом, од својих 12 победа, девет је забележио стартујући са прве стартне позиције.

Марк Вебер је у Малезији начинио сличан подвиг као и Алонсо у Аустралији, и поправио коначну позицију за 5 места у односу на несрећни старт. И мада је Алонсова вожња у Аустралији оцењена као шампионска, за Аустралијанца ће после Сепанга мало ко то рећи.

Не због тога што је његова вожња била технички или тактички лошија од Алонсове, већ због чињенице да је, за разлику од Алонса који је фаворизовани возач екипе Ферарија, Марк већ на старту сезоне упао у сенку својег тимског колеге. Ако Вебер и у наредне две или три трке не успе да потуче младог Немца, можемо да очекујемо и прве коментаре о томе ко ће заузети Веберово место у аустријском тиму наредне сезоне.

Добитници

Ипак, уз дужно поштовање за светског првака, највећи победник недељне трке су била нова правила. Као што се и дало претпоставити, на правом аутодрому, на високој температури стазе, сва три главна новитета уведена ове сезоне су заблистала.

Са укупно 55 одлазака на сервис, и претицањима које је било немогуће и пребројати, Велика награда Малезије је потврдила да ће и покретљиво задње крило (ДРС), и нове гуме и поновно увођење система за акумулацију кинетичке енергије успети да трке учине занимљивијим а коначни исход прилично непредвидљивим.

Као што је значај КЕРС-а већ истакнут на примеру злосрећног Аустралијанца, колико је битно имати исправан ДРС је показао пример шампиона из екипе Ферарија. Иако им аутомобил за сада значајно заостаје за Ред Булом и Меклареном, а при томе је озбиљно угрожен и од Реноа, Алонсо је паметном вожњом успео да стигне до позиције да се бори за први подијум сезоне.

Од најнижег степеника Шпанца је делио још само Луис Хамилтон у Мекларену са већ добрано потрошеним гумама, али још важније, делио га је квар на ДРС систему његовог аутомобила.

Због немогућности да активира систем на дугачком правцу, и лагано изврши претицање, Алонсо је био приморан да Хамилтона јури на другим деловима стазе, где је претицање значајно теже и носи много више ризика.

И таман када се чинило да ће ипак успети, начинио је почетничку грешку и закаснио са маневром услед чега је остао без доброг дела предњег крила. То га је на крају коштало не само одласка у сервис, већ и додатне казне од 20 секунди која је изречена по завршетку трке.

Без обзира на готово потпуни консензус међу стручњацима који прате формулу 1, по којем је Алонсо најкомплетнији возач ове генерације, број грешака које би се могле избећи а које Шпанац чини у последње време бацају малу сенку на такву оцену.

Ове сезоне ћемо обележити пуних пет година од како је Нандо освојио своју другу и за сада последњу титулу. Од тог момента, када је био најмлађи светски првак у историји и практично човек који је отерао великог Михаела у (превремену) пензију, много тога се променило у формули 1. Спорт је прво добио новог најмлађег првака у лику Луиса Хамилтона, а онда још једног у Себу Фетелу, Алонсова година у Мекларену је била толико неуспешна да га је то одродило од великог дела јавног мњења, поготово у Великој Британији (где је већина тимова стационирана), а на крају се чак и Шуми вратио из пензије.

Преласком у Ферари, Шпанац је испунио највећи сан своје каријере, али не би било добро да заборави да се снови често претварају у ноћне море, поготово када је у питању латински тим из Маранела.

Притисак да екипа пропетог коњића мора да освоји титулу експоненцијално расте са протоком времена од 2007. године када им је непоновљиви Кими донео последњу. Да ли је тај притисак почео да једе Шпанца показаће време, али у ситуацији када нема најбржи аутомобил, свакако не би смео себи да дозволи понављање грешке из Малезије.

И Пирели је напокон дочекао дан на врелом асфалту. Током целог периода тестирања, али и на првој трци сезоне, температура асфалта није достизала оне вредности за које је П зеро дизајниран.

После Сепанга, шеф Пирелија, Пол Хембери, слободно може да изађе пред своје критичаре и поносно каже како је његова компанија у потпуности испунила оно што је ФИА од ње захтевала. Додуше, критичари никад не спавају, и главнина критике се после трке пребацила на тему „кликера", отпадака од гуме који се током тркачког викенда накупљају ван тркачке линије.

И док смо до сада могли да слушамо како, због „кликера" у самој трци постаје ризично покушати претицање изласком са идеалне линије, после Малезије се отворио нови фронт за кукање на Пирели са жалбама возача да су их, пратећи аутомобиле испред себе, „кликери" погађали по рукама.

Иако мени то делује смешно, Хемберијев имењак из Форс Индије, Пол ди Реста је истицао да су ударци отпадака гуме били веома болни, тако да за шефа италијанске компаније нема краја мукама.

Задовољни са Сепанга могу да иду и Петер Заубер и његов главни дизајнер Џејмс Ки. Аутомобил швајцарске екипе је дефинитивно потврдио епитет најнежнијег према гумама, што је најталентованијем јапанском возачу свих времена омогућило да, без обзира на само два одласка на сервис, буде једнако агресиван као и они који су (бар) једном више одлазили на замену гума.

Као што се од њега и очекује Камуи-сан нам је приуштио неколико узбудљивих борби, од којих се посебно истичу оне са Вебером у првом делу и Шумијем у другом делу трке. Биће заиста интересантно видети какви су коначни домети 24-годишњака из Амагасакија, ако једном буде у прилици да вози за већи тим од Заубера.

Тим Лотус је трку завршио са само једним возачем у пласману, Ковалаиненом, и то на претпоследњем, 15. месту, али ипак изузетно задовољан. Већ на квалификацијама, на стази где је круг изузетно дугачак, заостатак за првом екипом изнад, а то је био некада велики Вилијамс, износио је само пола секунде. Колико је то мало најбоље је илустровати чињеницом да би на краћој стази, као што је рецимо Монтреал, тај заостатак износио можда само две десетинке, а при томе екипа Тонија Фернандеза још увек не користи КЕРС.

На самој трци, Хеикију је недостајао само још један круг да претекне Алгерсуарија, а не смемо да заборавимо да је један Торо Росо (додуше Буемијев) био у првих 10 на квалификацијама у Мелбурну.

И други малезијски Лотус, у власништву Протона, има разлога за задовољство после трке на домаћем терену. Maло и због фантастичне Хајдфелдове вожње и заслуженог другог узастопног подијума за екипу, а још више због догађања на конференцији за новинаре после трке, када је Џенсон Батон током коментарисања старта и својег чуђења када је у кривини угледао испред себе црно-жути аутомобил Реноа, односно Лотуса, застао, окренуо се ка Нику и рекао: „Чекај, како уопште да вас зовемо ове сезоне"?

Иако се смех разлио салом, омалени Немац је остао присебан и поентирао у име спонзора рекавши како је његов тим Лотус Рено ГП. Видећемо шта ће на то рећи британски судија који води процес утврђивања права на име бившег тима великог Колина Чепмена.

О неким бившим светским првацима и шампионским тимовима, контролорима трке, и једном присебном држачу лабавог волана, читајте на истом овом месту сутра. Оно што их повезује је да су сви међу губитницима Сепанга.

Број коментара 6

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 07. јул 2025.
26° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом