Читај ми!

У паклу Малезије

Иако је прва трка иза нас, по много чему шампионат Формуле 1 тек почиње овог викенда на стази Сепанг. Прави аутодром, са много више средње брзих и брзих кривина, али и паклена врућина у комбинацији са великом влажношћу ваздуха представљају огромно искушење и за аутомобиле и за возаче. Када се додају и пљускови који се очекују током целог викенда, ето рецепта за узбудљиву трку у недељу.

Прве три трке сезоне се возе у Аустралији и Азији, веома далеко од централа тимова, па тако, из логистичких разлога, ни овог викенда, али ни на наредној трци у Кини нећемо видети побољшања на аутомобилима у односу на прву трку.

 

Ипак, не мора да значи да због тога Ред Бул може унапред да упише нову победу. Напротив, због своје конфигурације, са дугачким правцима у секторима 1 и 3, стаза у Малезији је једна од неколико у календару које не фаворизују аутомобиле који су брзи у кривинама, већ оне којима је главна предност снага мотора, уз добар КЕРС систем.

То значи да ће Ред Бул бити на великим искушењима уколико до трке не реши питање поузданости свог система за акумулацију кинетичке енергије. Током првог викенда, а поготово после трке, појавило се много недоумица у вези са тим. Прво се пронела вест да Ред Бул користи КЕРС само за старт трке, да би шеф тима, Кристијан Хорнер после трке изјавио да је екипа после проблема које је имала са системом на првим тренинзима у петак, одлучила да у остатку викенда не користи КЕРС. Ипак, током трке, на снимку камере из Веберовог аутомобила, графика је показивала да је КЕРС монтиран, али се не користи. Шта је на крају истина можда никад нећемо сазнати, али потенцијална ахилова пета светских шампиона је огољена.

На Сепангу је дистанца од стартне линије до прве кривине дужа од 600 метара, а то значи да, при идеалном старту, аутомобил са КЕРС системом у односу на онај без њега, може да рачуна на 7-10 метара предности. Теоретски, то значи да чак и возач који стартује са КЕРС-ом из трећег реда има шансу да до прве кривине претекне водећи двојац, уколико стартују без помоћи КЕРС-а. Због тога, делује ми немогуће да би се Ред Бул коцкао и поново послао своје возаче у трку без КЕРС-а, мада ће и опремање аутомобила овим системом бити својеврсно коцкање. Као једна од најзахтевнијих трка сезоне, стаза у Малезији није идеална за пробу система који још није прележао своје дечје болести. Било би јако лоше уколико би возачи Ред Була били приморани да одустану због проблема са КЕРС-ом, мада је тај сценарио мало вероватан. Али, да ће аустријска екипа на овај или онај начин имати проблема са употребом система током трке већ није толико немогуће за предвидети.

Највећи притисак на трци, Фетел и Вебер ће трпети од Мекларенових аутомобила. Луис Хамилтон није никад у каријери победио на Сепангу, али конфигурација стазе ће му сигурно бити додатни мотив да покуша да искористи предност моћног "мерцедесовог" мотора и забележи прву победу у сезони. Његов клупски друг је победио претпрошле сезоне, мада је тада због монсунске кише трка прекинута након што је извезен 31 од предвиђених 55 кругова.

Ферари ће своју шансу за победу тражити пре свега у бољем сналажењу у евентуалним непредвиђеним околностима (читај киша), будући да за сада не делују као да би могли да се супротставе ни Ред Булу али ни Мекларену. Уколико жељених непредвиђених околности ипак не буде, на Сепангу их очекује велика борба са "Реноом", а можда чак и "Мерцедесом". "Рено" је трећим местом у Аустралији наговестио да има аутомобил за повремене подијуме, и сигурно ће покушати да и овог викенда искористи проблеме "Ферарија" и "Мерцедеса". Виталиј Петров је заблистао у Мелбурну, па се после трке пронела прича да је главни разлог за то - повреда Роберта Кубице. Пољак је прошле сезоне био толико доминантан у односу на Руса, па неки сматрају да је Кубицино одсуство допринело да се Виталиј опусти, што је одмах и дало резултат.

После ужасне прве трке, "Мерцедес" се ипак појавио у Малезији са великим амбицијама. Немачка екипа је уверена да је резултат у Аустралији пре резултат несретног сплета околности него реална слика њиховог аутомобила, па је Сепанг права прилика да то и покажу на делу. Уколико би успели да понове форму са последњег предсезонског теста, Шуми и Нико би могли да се надају борби са "Фераријем" и "Реноом" за позицију трећег најбржег тима у овом тренутку.

Што се осталих тимова тиче, неколико питања ће тражити одговор овог викенда. Да ли је Заубер заиста тако нежан према гумама да може да заврши трку са мање одлазака на сервис од конкуренције? Хоће ли се Хиспанија квалификовати за трку? Да ли је Вилијамсов аутомобил заиста онолико добар колико је то показивао на предсезонским тестовима? Хоће ли Фернандезов Лотус на домаћем терену показати да је коначно одмакао Вирџину, или ћемо и ове сезоне гледати њихову борбу за претпоследње место?

Временска прогноза каже да има 60% шансе за кишу током квалификација и трке. За нас, гледаоце, идеалан би био један пљусак током трке, свеједно да ли на почетку у средини или на крају, али никако не понављање ситуације из претпрошле сезоне када је трка због кише прекинута.

Пирели очекује да ће се, због високе температуре стазе, абразивног асфалта и брзих кривина у средњем сектору, гуме трошити више него у Мелбурну, па ће тимови ићи на 3 или чак 4 сервиса током трке. У случају кише, овај број може бити и већи. Свакако се очекује да ће разлика између меке и тврде гуме бити много израженија него на првој трци. Мека гума би требало да буде доста бржа, али и да траје знатно краће, можда чак и не више од 10 кругова. Одлазак на замену гума у Малезији одузима мање времена него у Мелбурну, односно, око 21 секунде, због веће дозвољене брзине у боксу (100 км/х).

Покретљиво задње крило, или како га ФИА званично назива ДРС (Drug Reducing System - систем смањења отпора) ће на Сепангу напокон имати прилике да покаже колико вреди. ФИА је одредила да се систем може користити на стартно циљној равнини, од изласка из последње кривине до почетка прве кривине. Марк Вебер сматра да је избор овог дела стазе, са спором (последњом) кривином после које иде дугачак и широк правац пре оштрог кочења за кривину један, идеална прилика за ДРС заблиста. „Ако овде ДРС не да резултат, не знам где ће га дати" - као и увек, био је врло директан Аустралијанац. Инжињери сматрају да би систем могао да генерише додатних 20-25 км/х брзине, а видећемо да ли ће то бити довољно за претицање у директној борби водећих тимова.

На крају, иако је тек друга трка сезоне, Сепанг врло лако може бити и последња трка у којој ће се Вебер, Батон и Маса борити за титулу. Уколико њихове тимске колеге, Фетел, Хамилтон и Алонсо поново буду доминантни у односу на њих, као што је то био случај на Алберт Парку, додатно ће учврстити позиције првих возача својих тимова, а то онда значи да је питање тренутка када ћемо поново чути Роба Смедлија, Јакоба Андреасена или Сиарона Пилбима како постављају чувено питање: „Фелипе/Луис/Себ је бржи од тебе. Да ли разумеш?" За кога год да навијате, надајмо се да се то ипак неће догодити.

Број коментара 10

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 07. јул 2025.
26° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом