уторак, 11.11.2025, 14:00 -> 15:52
Краљеви свинга – Lucky Thompson
Илај „Лаки“ Томпсон (1924–2005) био је утицајни амерички џез тенор и сопран саксофониста чији је јединствени стил мешао елементе свинга и би бaпа. Иако је свирао са многим џез великанима свог доба, његову каријеру је обележила отворена критика музичке индустрије, што га је довело до периода самонаметнутог егзила и релативне заборављености.
Рођен је у Колумбији, у Јужној Каролинаи, одрастао у Детроиту, започео је каријеру почетком 1940-их свирајући са бендовима које су предводили Лајонел Хемптон, Каунт Бејзи, Дон Редман, Били Ексштајн (заједно са Дизијем Гилеспијем и Чарлијем Паркером). Након тога свирао је Р&Б, а затим је изградио каријеру у би бапу и хард бапу, радећи са Кеном Кларком, Мајлсом Дејвисом, Дизијем Гилеспијем и Милтом Џексоном.
Томпсон је повезао свинг еру са мисаоним и сложенијим би бап стилом. Његов софистицирани, хармонски апстрактни приступ тенор саксофону надовезао се на приступ Дона Бајаса и Колмена Хокинса; свирао је са би баперима, али се одупирао свеприсутном утицају Чарлија Паркера.“ Његов стил свирања еволуирао је од ранијих тенор саксофониста попут Бена Вебстера и Дона Бајаса, али је укључио модернији, хармонијски напреднији приступ. Показао је ове способности као пратећи музичар на многим албумима снимљеним средином 1950-их, као што је „Cuban Fire!“ Стеа Кентона, и онима под његовим именом. Снимао је са Паркером (на две сесије) и на сесији за хард боп „Walkin'“ Мајлса Дејвиса. Као „sideman“ снимао је са Милтом Џексоном и другим уметницима. Био је рани и важан свирач сопран саксофона, годинама пре него што је Џон Колтрејн поново промовисао овај инструмент.
На његову каријеру је утицао презир према ономе што је називао „паразитима“ музичке индустрије – дискографским кућама, продуцентима и промотерима – па га је фрустрација довела до пресељења у Париз 1957. године, где је живео и снимао до 1962. године. Вратио се у Њујорк, затим је живео у Лозани, у Швајцарској, од 1968. до 1970. године, где је снимио неколико албума, укључујући „A Lucky Songbook in Europe“. Предавао је на Дартмут колеџу 1973. и 1974. године, а затим је потпуно напустио музику.
Коментари