недеља, 28.12.2025, 21:20 -> 12:24
Жене у музици
Ансамбл Giardino di Delizie свира одабране Трио сонате из опуса 2 Карла Манелија
Динамичан и креативан женски барокни ансамбл – Giardino di Delizie – основала је у Риму 2014. године Ева Ана Аугустинович, пољска виолинисткиња и музиколошкиња. Ансамбл са флексибилним саставом окупља осамнаест музичарки чија су интересовања фокусирана на историјски информисану извођачку праксу. Чланице су се усавршавале код угледних међународних педагога и данас активно сарађују са водећим ансамблима за рану музику широм света. У емисији ћете, поред Еве Ане Аугустинович, која наступа на барокној виолини, слушати и: Валерију Капонето на барокној виолини, Агњешку Ошанцу на барокном виолончелу; Софија Фери музицира на теорби и барокној гитари, а Елизабета Фери на чембалу и оргуљама.
Од оснивања, ансамбл интензивно наступа у Италији и иностранству, на престижним фестивалима и у значајним концертним дворанама. Уметнички рад чланица заснован је на темељном музиколошком истраживању и поновном откривању барокног репертоара аутора активних у Италији, посебно у Риму, али и у Пољској, чиме теже успостављању културних веза између ове две земље. На тај начин се Giardino di Delizie афирмисао као јединствен ансамбл на музичкој мапи Европе, спајајући научни рад и високи извођачки ниво у савременој интерпретацији барокне музике. Њихови запажени наступи осветлили су нека од важних дела композитора римске школе, као и остварења пољских и италијанских аутора активних на двору пољских краљева. Инспирисане барокном максимом saper ben parlare per ben suonare – добро говорити да би се добро свирало – чланице ансамбла теже изражајним, готово реторички обликованим интерпретацијама, у којима, по сопственим речима, користе свирање и као облик комуникације са публиком.
У дискографском опусу ансамбла, који броји девет хваљених и награђиваних издања, налази се и албум са Трио сонатама из опуса 2 Карла Манелија, мало познатог италијанског виолинисте, композитора и певача чији се живот одвијао у Риму од 1640. до 1697. године. Реч је о премијерним снимцима које су ове уметнице забележиле 2023. године у цркви Светог Фрање у Тревију, а који је објавила издавачка кућа Brilliant Classics 5. децембра 2025. године.
Карло Манели је био познат под надимком „Carluccio del violino”, односно „Карлућо виолиниста” – и свирао је прву виолину у најистакнутијим римским ансамблима тог доба. Извори наводе да га је Арканђело Корели, који је често наступао са њим (а касније и заменио на месту првог виолинисте) описао као једног од својих најутицајнијих учитеља. Иако је његово име данас свакако мање познато од имена других музичара његове генерације, Манели је био један од најцењенијих виртуоза активних у Риму у другој половини седамнаестог века. Чланице ансамбла Giardino di Delizie истичу: „О томе сведоче и бројни извори из тог доба, на основу којих смо реконструисале његово стално присуство као надареног инструменталисте. Манелијево име појављује се у списима најважнијих институција и музичких академија ’папског града’, као и на дворовима угледних римских аристократских породица – покровитеља уметности и музике – као што су Памфилиј, Боргезе, Киђи и друге.”
Занимљиво је истаћи да чланице ансамбла Giardino di Delizie, поред наступа и истраживања, од 2024. године организују и Међународни музички фестивал „Собејска”, у част пољске принцезе Марије Клементине Собејске. Фестивал је посвећен женама – заштитницама и покровитељкама музике у Италији, Пољској и широм Европе. У питању је ’путујући’ фестивал који се одржава на различитим локацијама у Италији и Пољској: од цркава, двораца, до историјски значајних здања која се трансформишу у концертне просторе. Циљ фестивала, како саме чланице ансамбла напомињу, јесте да се у новом светлу прикаже допринос жена у историји музике – од покровитељки и композиторки до извођачица – и да се ’оживе’ заборављена дела кроз савремене интерпретације ансамбала специјализованих за историјски информисано извођење. Програм фестивала обухвата концерте, предавања, радионице и истраживачке пројекте, стварајући простор за едукацију, културну размену и промоцију заборављених музичких остварења.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари