Оперска сезона Еурорадија 2025–2026

Георг Фридрих Хендл: Ариоданте

Репродукујемо ексклузивни снимак опере „Ариоданте” Георга Фридриха Хендла остварен 3. октобра у историјски сали Гарније Париске опере. Главне улоге тумаче: мецосопран Чечилија Молинари као Ариоданте, сопран Џеклин Стакер као Ђиневра, сопран Сабин Девјел као Далинда, бас Лука Титото као краљ Шкотске, тенор Ру Чарлсворт као Лурканио, контратенор Кристоф Димо као Полинесо и тенор Енрико Казари као Одоардо. Хором Париске опере и ансамблом Пигмалион диригује Рафаел Пишон.

Ханделова опера Ариоданте написана је за тада новосаграђено Краљевско позориште у Ковент Гардену. Дело је испуњено љубомором и интригом, борбом и издајом. У време настанка ове опере, композитор се такмичио са јаком конкуренцијом, борећи се за опстанак у Лондону, притиснут креативним изазовима и финансијским недаћама. Тада му је предложак заснован на Ариостовом епу Бесни Орландо дао нови елан и мотивацију да напише живописну и богату партитуру, укључујући и интимни ламент Scherza infida, која је још увек један од најлепших примера Хендлове вокалне инвенције. Опера је премијерно изведена на отварању прве сезоне лондонског Ковент Гардена, у јануару 1735. године. Главне улоге су певали славни певачи тог доба – кастрат Ђовани Карестини у насловној улози, Ана Марија Страда дел По као Ђиневра и контраалт Марија Негри у мушкој улози војводе Полинеса. Ариоданте је изведен једанаест пута, а обновљен је у верзији без балетских нумера и наредне године. Потом дело нестаје са репертоара, све до 1928. године када је изведена у Штутгарту.

Ипак, на самој премијери, треба напоменути, дело није наишло на очекивано одобравање. Тако је 14. јануара, краљица Каролина писала својој ћерки, принцези Ани Оранској: „Хендл није наишао на очекивано одобравање. Кажу да је опера тако патетична и мрачна да су сви који су се вратили из позоришта, били растужени њоме”. Интересантно је да су донекле негативне критике биле присутне и након обнове ове опере у XX веку – шездесетих година прошлог века, у музичким часописима се могло прочитати да „иако се не може сврстати у исти ранг као Алчина, Ариоданте доноси изузетну и дубоко емотивну музику, пре свега за јунака и јунакињу драме, као и за краља Шкотске, сонорног баса”, као и да је дело неуједначено, али са добрим и необично једноставним заплетом. Последњих деценија ставови критичара се мењају и оцене углавном иду у правцу тога да се Ариоданте посматра као једна од успелијих Хендлових опера серија, односно као његово ремек-дело.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом