Читај ми!

Фестивал Промс 2025

Репродуковаћемо снимак концерта одржаног 24. јула у Ројал Алберт холу у Лондону, који нам је уступљен посредством међународне размене у оквиру Еурорадија. На деветом Промсовом концерту наступали су чланови Симфонијског оркестра Би-Би-Сија под управом свог уметничког директора, маестра Сакарија Орама. Програм су испунила дела Игора Стравинског, Феликса Менделсона, Ентонија Дејвиса и Рихарда Штрауса.

Најпре ћете чути симфонијску поему Песма славуја Игора Стравинског из 1917. године, засновану на материјалу из Славуја, композиторовог оперског првенца који је писао по тексту истоимене Андерсенове бајке. Симфонијска поема премијерно је изведена 1919. године у Женеви, а том приликом Оркестром Романске Швајцарске дириговао је Ернест Ансерме.

Након тога следи Виолински концерт у е молу, опус 64 Феликса Менделсона у којем ће као солиста наступити Аугустин Хаделих. Након освајања специјалне награде на такмичењу виолиниста у Индијанаполису 2006. Хаделих је почео да гради међународну каријеру. У његовој биографији, поред наступа са важним светским оркестрима и диригентима, налазе се и награде попут Ворнер Мјузик Прајза 2015, Гремија 2016, одликовања за Инструменталисту године које му је 2018. доделио часопис Мјузикал Америка, као и награде Опус Класик из 2021. године. Почасним докторатом овенчан је децембра 2017. на енглеском Универзитету у Ексетеру. Напоменимо да тренутно ради као професор на Универзитету Јејл и музицира на виолини Гварнери дел Ђезу из 1774. године.

Други део концерта испунила је европска премијера дела Ентонија Дејвиса, савременог америчког композитора. Реч је о остварењу названом Tales of the Signifying Monkey, што је у слободнијем преводу Приче о виспреном мајмуну. Ово дело из 1997. године инспирисано је афроамеричком усменом традицијом прича и песама о довитљивом мајмуну који надмудрује друге животиње, а посебно лава и слона. Иако је свестан моћи других и притисака који га окружују, како би преживео мајмун као оружје користи алузије и иронију. Овај облик комуникације у афроамеричкој култури познат је под називом signifying и односи се на посебан облик игре речима, двоструког значења, зачикавања, али и друштвене критике. Користи се као средство отпора и изражавања идентитета, посебно у ситуацијама где јавно изговорене речи могу постати опасне. Идеја за настанак овог дела иницирана је заправо причом о ропству, односно о путовању бродом групе робова из Африке, о темама отпора и преживљавања. Иначе, композиција Tales of the Signifying Monkey Ентонија Дејвиса последње је дело из трилогије у којој композитор користи музички материјал из своје опере Амистад.

Концерт је заокружила симфонијска поема Враголије Тила Ојленшпигела, опус 28 Рихарда Штрауса.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом