субота, 31.05.2025, 21:25 -> 12:52
Летње оперске позорнице
Репродукујемо оперу "Титово милосрђе" Волфганга Амадеуса Моцарта чији је снимак забележен на представи одржаној 21. јула прошле 2024. године у оквиру фестивала у Екс-ан-Провансу. Насловну улогу тумачи тенор Пене Пати као римски цар Тит Веспазијан. Сопран Карин Дее је Вителија, док мецосопран Маријан Кребаса наступа у улози Секста. Леа Десандре, мецосопран изводи лик Анија, док ћете као Сервилију чути Емили Погорелц. Бас Науел ди Пјеро изводи лик Публија, префекта преторијанске гарде. Вокално-инструменталним ансамблом Пигмалион диригује Рафаел Пишон.
Моцарт у свом опусу није узмицао од опере серије, али је као што то музичка историографија препознаје, своја најважнија оперска остварења начинио у оквирима жанра комичне опере и њених хибрида, пре свега кроз сарадању са Лоренцом да Понтеом. Фигарову женидбу, Дон Ђованија и Тако чине све, карактерише проточна драматургија базирана на употреби мање конвенционалних формалних решења, од пуког следа речитатива и арија. Моцарт је заједно са својим либретистом Катерином Мацолом то избегао и у својој последњој довршеној опери Титово милосрђе, инспирисан вероватно и тековинама Глукове реформе, те у њој срећемо мање арија, а више ансамабала и хорова, док финала поседују дугачки уланчани след.
Страницу за страницом, Моцарт ствара изузетне музичке моменте, истовремено дајући пластичан приказ људске душе и њених емоција. Ова опера је једна врста студије људских и љубавних односа, и то оних тешких и комплексних као што су љубомора, одрицање, потчињавање, манипулација, напуштање, али и жртвовање и тежња за истином. Како би отелотворили овај мозаик емоција, Фестивал у Екс-ан-Провансу је окупио изузетну поделу солиста, коју предводи самоански тенор Пене Пати, односно француска дива Карин Дее. Сам диригент Рафаел Пишон се први пут обраћа Моцартовој последњој довршеној опери, заснивајући свој приступ на изузетном осећају за музички театар и драмски потенцијал ове музике.
Уредница: Ксенија Стевановић
Коментари