среда, 28.05.2025, 23:10 -> 20:21
Џез
Вечерашњом емисијом настављамо ретроспективу историјски најважнијих албума из историје џеза, који долазе са фри џез и авангардног спектра овог жанра. Овом приликом представљамо албум „Conference of the Birds“ контрабасисте Дејва Холанда, објављен 1973. године за издавачку кућу ECM Records.
Контрабасиста Дејв Холанд, једна од највећих живих легенди џез музике, почетком седамдесетих година прошлог века био је на раскршћу своје каријере. Крајем шездесетих наступао је у саставима Мајлса Дејвиса свирајући електрични бас, да би потом почео да свира са ведетама фри џеза и авангарде, пре свега у саставу Circle са данас још једним легендарним музичарoм - саксофонистом и композитором Ентонијем Брекстоном. Из те сарадње изродио се и бенд који ће бити кратког даха, али који ће снимити један од значајнијих албума у Холандовој каријери – Conference of the Birds. Поред двојице поменутих музичара, квартет су допуњавали саксофониста Сем Риверс и бубњар Бери Алтшул, а албум је 1973. године објавио ECM, издавачка кућа која је тих година снажно неговала слободније формате џеза.
Ово је био први бендлидерски албум Дејва Холанда, али и веома зрео у комбиновању достигнућа дотадашњег фри џеза и онога што ће коју деценију касније постати препознатљив, питак Холандов израз у домену пост-бапа. Са моћном дувачком секцијом Брекстона и Риверса, овај албум је пре свега дувачки спектакл у коме доминирају нумере средњег и бржег темпа. Ипак, у насловној композицији назире се и оно што ћемо касније препознавати као ECM естетику - комбиновање џеза са амбијенталним и једноставнијим мелодијским структурама. Након пет деценија веома успешне и надахнуте каријере, Conference of the Birds критичари и данас убрајају међу Холандова стилски и свирачки најуспешнија издања.
Аутор: Никола Марковић
Коментари