среда, 11. сеп 2024, 21:40
Антологија српске музике
Представићемо дела Милоша Петровића, пијанисте, чембалисте, композитора и књижевника, који је од краја седамдесетих, током осамдесетих, па све до преране смрти 2010. године, био једна од централних фигура музичког живота у Београду и Србији. Чућете његове композиције: Комади у боји за флауту и чембало, Првa свитa за чембало Михаила из Пећи, Les pieces pour quatre, Арарат ни бог ни планина, односно Пет лаких комада за клавир.
Милош Петровић је својом версатилношћу захватио је бројне жанрове – од електронске музике до рока и етно-џеза и ворлд музике, чији је био један од зачетника и пионира на овим просторима. Завршио је студије клавира, а потом магистрирао чембало на Факултету музичке уметности, а током осмадесетих година био је и члан познате групе Џакарта. У Електронском студију Радио Београда створио је више авангардних електроакустичких композиција, у којима је спајао рад са говорним и вокалним семпловима и звуке уређаја ЕМС Синти 100.
Петровићево стваралаштво се може окарактерисати као прави изданак живе и плодне културне сцене осамдесетих година у којима је долазило до органских прожимања између различитих уметности или жанровских праваца. У свом поступку оно носи јак постмодерни печат, не само кроз слободно спајање различитих музичких пракси, удаљених епоха, већ и кроз тражење инспирације на другим меридијанима и традицијама. У партикуларном случају Милоша Петровића, то је био простор Леванта, односно духовна колевка великог и замишљеног Византијског царства у којем се сустичу разнолики народи и њихове културе. Као зачетника ове фикционалне аутопоетике, проналазимо Петровићевог имагинарног двојника – Михаила из Пећи. У складу са смерницама постмодерне праксе Петровић је створио обиман наратив о првом и једином српском композитору барокне и рококо епохе чија дела су 1989. године мистериозно доспела на композиторов праг, захваљујући непознатом дародавцу. С обзиром да су оригиналне партитуре сачуване са бројним оштећенима, Милошу Петровићу је поверен задатак да их реконструише и упозна стручну и ширу јавност о постојању овог уметника и његовог дела. На тај начин настаје идеално партнерство између Михаила из Пећи и Милоша Петровића, који деле исте иницијале и исту страст према чембалу, односно дају нашем савременику алиби да пише "необарокну" музику, као чин реимагинације идентитета, прошлости и садашњости.
Уредница: Ксенија Стевановић
Коментари