Читај ми!

Мајстори барока – Ђовани Батиста Витали

Сонате из опуса 2 Ђованија Батисте Виталија интерпретира ансамбл Семперконсорт којим руководи Луиђи Коцолино.

Ђовани Батиста Витали, италијански композитор, виолончелиста и певач, рођен 1632. године у Болоњи, зачетник је касније уважене музичке породице Витали. Музику је учио код Мауриција Кацатија, капелмајстора у цркви Сан Петронио у родном граду, чијем се оркестру као виолончелиста, Витали, потом, придружио 1658. године. Витали је био један од оснивача Академије Филармонике – Филхармонијске академије у свом родном граду, која је временом постала једна од најважнијих и најпрестижнијих музичких установа у Европи. Записи који су сачувани наводе да је 1673. године добио намештење капелмајстора цркве Сан Розарио у Болоњи, али да га је пут већ наредне године одвео у Модену, на двор породице Есте. Овде је именован најпре за заменика, а потом 1684. године за главног дворског капелмајстора. Ипак, две године касније на ову позицију дошао је композитор Антонио Ђанетини, а Витали се вратио на место заменика – дужности на којој је остао до краја свог живота, 1692. године. Поред својих обавеза на двору, из доступних докумената се наводи да је био активан и као члан Академије деи Дисонанти, али и да је био заслужан за установљавање музичког издаваштва у Модени. 

Стваралаштво овог барокног мајстора претежно је посвећен инструменталној камерној музици, те се сматра да је својим остварењима допринео успостављању и развоју форме барокне трио сонате. Његова дела у овом жанру умногоме су касније утицала на камерна дела композитора као што су Хенри Персл и Арканђело Корели. У раним инструменталним остварењима, у које спадају и сонате из опуса 2 које емитујемо у емисији, Витали је писао у оквирима сонате да кијеза, са изразитом флексибилношћу са којом је потом експериментисао. Те карактеристике се уочавају кроз разнолике начине на које успоставља след ставова, те појаву троставачних цилуса. У њима ствара следећу секвенцу – брзи фугирани став, затим брзи став са ритмовима у троделном метру, и потом лагани хомофони став. Ове сегемнте је даље хармонски повезивао, додавао је плесне ритмове, а са тематским материјалом радио на разне начине – скраћивао га је, фрагментирао, али и користио се варијационим принципом, доприносећи стилској и драмској разноликости музике. 

Ауторка: Саша Тошковић

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње