Фестивал Промс 2022

Слушаћете снимак концерта одржаног 11. августа прошле године у Ројал Алберт холу у Лондону који нам је уступљен посредством међународне размене чланица Еурорадија. Филхармонијом Би-Би-Сија дириговала је Ева Оликаинен, а као солиста наступио је виолончелиста Кијан Солтани. На програму су била дела Ане Торвалдсдотир, Едварда Елгара и Јана Сибелијуса.

Концерт је започео премијерним извођењем композиције Аркора Ане Торвалдсдотир, коју је ова исландска ауторка писала по заједничкој поруџбини Би-Би-Сија, Филхармоније из Лос Анђелеса и Минхена, Исландског симфонијског оркестра, Париског оркестра и Фестивала савремене музике Клангшпурен Шварц. Инспирацију за ово остварење Ана Торвалдсдотир је пронашла у идеји о енергији као креативној сили из које се рађају ствари. Наиме, како је и сама истакла „Ова композиција се заснива на идејама о праисконској енергији и паралелној реалности, свету који је истовремено познат и стран, статичан и трансформативан, који се не налази нигде, а заправо је свуда и у исто време присутан”.

Друга тачка био је Концерт за виолончело и оркестар у е молу, опус 85 Едварда Елгара. Солистичку деоницу интерпретирао је Кијан Солтани, један од истакнутих виолончелиста млађе генерације чије музицирање критичари хвале речима да га посебно одликује „... дубина музичкој израза, осећај индивидуалности и техничког мајсторства, уз харизматичне сценске насупе и способност да направи емотивну везу са публиком”. Солтани је рођен 1992. године у Брегенцу, у породицији персијских музичара. Виолончело је почео да свира у четвртој години, а већ у дванаестој је уписао Музичку академију у Базелу. Године 2014. добио је стипендију Фондације Ане-Софи Мутер како би наставио студије виолончела у оквиру програма Млади солисти на немачкој Кронберг Академији, а образовање је окончао на Међународној Музичкој академији у Лихтенштајну. Данас Кијан Солтани наступа са водећим светским ансамблима и диригентима, музицирајући на Страдиваријевом виолончелу из 1694. године, названом The London, ex Boccherini. Одликован је бројним наградама и признањима, а 2017. постао је ексклузивни уметник куће Дојче Грамофон.

Концерт је заокружен Другом симфонијом у Де дуру, опус 43 Јана Сибелијуса, коју је композитор почео да пише 1901, непосредно након успешне премијере симфонијске поеме Финландија, истакавши како је „Друга симфонија исповест душе”. Дело је премијерно изведено 8. марта наредне, 1902. године када је Хелсиншким оркестарским друштвом дириговао Сибелијус.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво