Читај ми!

Композитор месеца – Луиђи Керубини

Луиђи Керубини, 180. годишњица смрти

Керубини је још током студија у Болоњи и Милану код Ђузепа Сартија показао велико интересовање за полифону традицију, па је подробно проучавао вокалне композиције Палестрине, Марчела, Хендла и Перголезија. У осмоделној фуги коју је као студент 1778. компоновао за двоструки хор акапела, представио се као аутор који са великим знањем влада вештинама контрапунтске технике, да би у духовним композицијама писаним у периоду од 1811. до 1822. године, показао пуно контрапунктско мајсторство и висок степен владања полифоним стилом. У Керубинијевим духовним делима долази до изражаја и његов изузетан смисао за стварање драмских контраста, који су посебно приметни у Реквијемима у це молу из 1816. и де молу из 1836. године, посебно у ставовима Dies Ire, који су за композитора представљали главну окосницу „миса за мртве".

У првом делу емисије слушаћете ставове Gloria и Agnus Dei из Мисе у де молу коју је Керубини компоновао 1811. године у Паризу. Ово дело је као поклон наменио принцу Николасу Естерхазију који је током свог боравка у француској престоници 1810. упознао композитора и желео да га ангажује као музичког директора у својим палатама, на послу који је некада обављао Јозеф Хајдн. Дело је настало управо у ишчекивању Керубинијевог намештења, до којег никада није дошло. Изводе Хор и Симфонијски оркестар Бајројтоског радија под управом Рикарда Мутија, а као солисти наступају: Камила Тилинг и Ацукó Сузуки, сопрани, Сара Фулгони, мецосопран, Курт Штрајт и Андреас Шилист, тенори, и Томас Томасон, бас-баритон.

Године 1816. Керубини је компоновао и свој први Реквијем у це молу. Дело је премијерно изведено 21. јануара наредне, 1817. године у Базилици Сен Дени у Паризу, поводом службе којом је обележена 24. годишњица егзекуције Луја Шеснаестог током Француске револуције. Супротно утврђеној пракси, у овом остварењу Керубини није укључио солисте, већ је све певане деонице изводио хор. Наклоност ка Реквијему у це молу неговали су важни композитори романтичарске епохе: Роберт Шуман је сматрао да овом делу нема пандана, Берлиоз и Брамс су се дивили Керубинијевом Реквијему у це молу, истакавши да он надилази све што је у том жанру икада написано. А чак је и Лудвиг ван Бетовен једном приликом истакао да уколико икада одлучи да компонује мису за мртве, његов модел и узор ће бити Керубинијева „Миса за мртве у це молу". Занимљиво је, како указују извори, да је ово дело изведено приликом Бетовенове сахране марта 1827. године.

Емисију ће заокружити управо седмоставачни Реквијем у це молу у извођењу чланова чешког вокалног и инструменталног ансамбла за рану музику Колегијум 1704 под управом Вацлава Лукса.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се