Читај ми!

Биљана Ђурђевић "Студија случаја"

Салон Музеја савремене уметности (април 2022.)

За крај августовског прегледа квалитетних самосталних презентација уметника од јесени прошле године, издвојили смо самосталну изложбу Биљане Ђурђевић под називом "Студија случаја" у Салону МСУ, у априлу месецу.

Уметничка пракса Биљане Ђурђевић већ две и по деценије континуирано се развија око истраживања концептуалних потенцијала медија класичне слике, док су последњих година њена стваралачка интересовања проширена и на рад у пољу стоп-анимације. Посвећено проучавање класичног сликарства и дела великих мајстора, као и историјско-друштвених и културних прилика епоха од ране ренесансе и барока до модерне и авангарде, отворила су за уметницу широко поље визуелних, наративних, идејних извора и референци на којима ће градити аутентичну ликовну поетику, уобличену кроз симболичке представе-исказе, тематски и проблемски најшире повезане кроз питања о сложености људске природе, пре свега, карактеру психолошких односа које индивидуално и колективно успостављамо са различитим социо-вредносним порецима и системима света који нас окружује.

Дела класичне књижевности, античка и модерна филозофија, средњовековно песништво и ренесансне инкунабуле, древни и религиозни епови, за уметницу постају поетска и мисаона полазишта у проблемско-критичком промишљању савремених друштвених феномена отуђености, социјалне анксиозности, агресије, насиља, институционализованих механизама контроле, медијске манипулације и индукције страха, које визуелно сажима у својеврсне алегоријске сцене снажног драмског набоја.

Представљени радови на изложби „Студија случаја" у Салону МСУ представљали су наставак уметничиних истраживања раније започетих у оквиру серије радова под називом „Оруђе делања", која тематизује кључне поставке функционисања данашњег друштва, огрезлог у процесима непрекидне производње и потрошње, претварању свакодневице у рутину, ефикасности и ефективности као доминантним социјалним, вредносним критеријумима. Биљанина размишљања усмерена су на преиспитивања и проблематизацију човекове амбициозности и непрестане жеље да контролише, инструментализује, „комодификује" свет око себе, као и механизме у њиховом остваривању који често доносе насилне методе, експлоатацију, обесправљивање или потпуно укидање личних и колективних слобода.

"Студија случаја" делом произилази из графичке новеле коју је ауторка објавила 2020. а која је добила даљу визуелну елаборацију најпре у серији слика великог и средњег формата, у којима уводи одређене новине у ликовном поступку, затим и у видео-анимацијама, чиме се заокружује врстан трансмедијски и есејистички приступ теми.

Синематичност призора наглашена кадрирањем ентеријерских и екстеријерских ситуација - дугих, пустих фабричких ходника, железничких станица, индустријског пејзажа - поставља посебан драмски тон у присуствима главних актера радње, деперсонализованих експонената експлоататорских система, у чину надзирања, контроле и потенцијалног кажњавања непослушног потчињеног.
Гошћа емисије биће уметница Биљана Ђурђевић, професорка на ФЛУ у Београду.

Уредник и водитељ Знакова: Сава Ристовић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво