Čitaj mi!

Nagli pad cene nafte na berzama, kako će Moskva odgovoriti na briselski embargo

Naftne berze beleže nagli pad. Cena barela je sa 84 skliznula na 78 dolara. Međutim, samo dan posle primene, embargo na rusku naftu stvara tržišne probleme. Zbog skupog osiguranja transport nafte već usporava, a neke zemlje suočavaju se i sa nestašicom derivata.

Samo dan posle briselskog embarga i ograničenja cene ruske nafte, tankeri se usidravaju uz obale Crnog mora, jer ih Turska ne pušta kroz Bosforski moreuz, zbog novih pravila osiguranja. A brodovi sa ruskom naftom, to putno osiguranje sada mogu dobiti samo ako će je prodavati po ograničenoj ceni od 60 dolara i niže.

I dok su London, Vašington i Brisel u pregovorima sa Turskom da propusti brodove, Moskva je potvrdila da priprema odgovor na zapadne naftne sankcije – mediji prenose tri moguća scenarija:

  • potpuna zabrana prodaje zemljama koje su podržale ograničenje, uključujući i posredničke zemlje i njihove trgovačke lance;
  • zabrana ugovorenog izvoza uz uslovljavanje postavljanja gornje cenovne granice;
  • uvođenje maksimalnog popusta na rusku naftu "ural" prema nafti sličnog kvaliteta – tipa "brent" kojom se trguje na Londonskoj berzi.

Mađarska se suočava sa nedostatkom svih derivata, ukinuto ograničenje cene goriva 

Neke evropske zemlje upozoravaju na nestašice dizela, a naš sused Mađarska suočava se sa nedostatkom svih derivata. Već desetak dana na pumpama ograničavaju i prodaju gorivo na dva litra do najviše pet litara.

"Ograničenja prodaje se uvode kako ne bi zatvarali pumpe, jer su rezerve na dnu. Značajan deo benzinskih stanica uopšte ne dobija gorivo od državne kompanije - MOL, tako da nema goriva po regulisanoj nižoj ceni", rekao je Laslo Gepes, iz Asocijacije nezavisnih benzinskih stanica.

Mađarska vlada, prethodne noći po hitnom postupku, morala je da ukine višemesečno ograničenje cene goriva u maloprodaji koje je u energetskoj krizi značilo građanima.

"Sankcije Evropske unije izazvale su vidljive poremećaje u snabdevanju Mađarske energentima. MOL navodi da neće moći da obezbedi snabdevanje bez uvoza", naveo je Gujaš Gergelj, šef kabineta mađarskog premijera.

"Četvrtina pumpi proteklih nekoliko dana je presušila, što je pojava bez presedana tokom postojanja MOL-a. Ukupna potrošnja goriva u zemlji je i do 25 odsto veća nego prošle godine", rekao je Žolt Hernadi, izvršni direktor MOL-a.

Zemlje koje se ne odriču ruske nafte, među kojima su i Indija i Kina, već su ugovorile veće količine, a od Rusije očekuju i povlastice – kao recimo smanjenje transportnih troškova.

Većina stručnjaka trenutnu situaciju na tržištu ocenjuje kao zatišje pred oluju - koja će, zbog smanjenja ruskih isporuka, u narednom periodu pogurati poskpljenja i nafte i derivata.