Čitaj mi!

Barže ni prazne ne mogu preko nekih tačaka na Dunavu, nema tih vagona koji bi mogli da zamene brod

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović kaže da je Dunav u Srbiji plovan, ali da je za snabdevanje derivatima važno da li može da se plovi od luke utovara do luke istovara. Ističe da barže sa naftnim derivatima trenutno ni prazne ne mogu da pređu preko nekih tačaka na Dunavu.

Tomislav Mićović ističe da to što može da se plovi u Srbiji ne znači da može da se plovi celim tokom Dunava.

"Brojne barže i brodovi koji nose derivate nafte za Srbiju su zarobljeni, sa jedne strane prema Konstanci jer se delom Dunava u Rumuniji i Bugarskoj ne može ploviti", navodi Mićović.

Ističe da su pojedina plovila zarobljena i prema Budimpešti jer i u Mađarskoj postoji jedna tačka koja nije plovna.

"Srpsko tržište se u najvećoj meri snabdeva derivatima iz Rafinerije u Pančevu, ali jedan ozbiljan deo se doprema iz uvoza. Ukoliko njega nema, snabdevenost može biti ugrožena", upozorava Mićović.

Naglašava da Dunav stvara problem, ne samo jer je nizak vodostaj nego jer i jako dugo traje. Kaže da barže trenutno ni prazne ne mogu da pređu preko nekih tačaka na Dunavu.

"Problemi su mnogi. Gde god stanete, na koju god benzinsku stanicu u Srbiji, vi ćete natočiti gorivo. Potrošači to ne vide, ali sa ove strane je vrlo dinamično", naglašava Mićović.

Ističe da se odmah okreće drugim vidovima prevoza, s tim što svaka železnička kompozicija dovozi daleko manje derivata nego što mogu brodovi, kao i da nema dovoljno vagona da bi mogao biti zamenjen transport Dunavom.

Naglašava da je uključen i drumski prevoz i da se derivati uvoze auto-cisternama, što je, kako kaže, izuzetno skupo.

"Talasima se u zube ne gleda" 

Mićović ističe da je posle kiša u Nemačkoj u najavi da će se nivo Dunava podići sa severne strane, kada se očekuje i da će neki brodovi uspeti da dovezu određene količine derivata iz pravca Budimpešte i Bratislave.

"To je jedan kratkotrajni talas, ali talasima se u zube ne gleda", ističe Mićović.

Naglašava da pančevačka Rafinerija već duže vreme radi u svom maksimalnom kapacitetu, ali da ni tako ne može u potpunosti da zadovolji potrebe srpskog tržišta, pogotovo imajući u vidu da je porasla i potrošnja.

Kaže da su potrošači apsolutno sigurni i da se na svim stanicama može doći do goriva, ali da je na veleprodajnom tržištu veći problem.

"Rizici postoje u celoj Evropi, pogotovo od nastanka ukrajinske krize. Veliki su, svesni smo ih svi, i država i naftne kompanije. Možemo samo da utičemo na to da smanjimo rizike. Država treba da poveća zalihe koje bi mogle da odgovore na neki veći poremećaj", kaže Mićović.