Читај ми!

Onlajn trgovina i sajber kriminal obaraju rekorde – kako da vam ne stigne cigla u paketu

Tokom prošle godine onlajn trgovina je oborila sve rekorde, a trend se nastavlja. Istovremeno, raste i potencijal za sajber incidente. Sajber kriminalci često koriste metodu male štete: od mnogo korisnika ukradu male iznose i tako mnogo profitiraju.

Žarko Kecić, rukovodilac Sektora za IKT usluge Registra nacionalnog internet domena Srbije, upozorava da, što je veći broj sajtova i veb prodavnica, to su i veće šanse za veći broj sajber incidenata.

"Uz to, sajber kriminalci koriste sada takvo stanje i trude se, pošto se kriminal preselio na internet, da naprave što veću štetu i da ukradu što više podataka ili novčanih sredstava", kaže Kecić.

Šta je metoda male štete 

Pojasnio je da sajber kriminalci koriste metodu male štete. "Ako vas je neko prevario za 20 do 50 evra vi se nećete mnogo truditi da to povratite. Nećete prijaviti ni policiji niti tužiti. Tu je problem velike štete, koja se meri milijardama dolara koje nastaju od tih malih blokova ukradenog novca ili prevara na internetu", rekao je Kecić.

Što se tiče korisnika, kaže da se oni baš mnogo i ne trude da se zaštite. Savetuje da kada kupujemo moramo da vodimo računa o mnogo stvari. Prvo da ne kupujemo na osnovu slike koju smo videli već na osnovu opisa tog proizvoda, jer slika ne mora da odgovara pravom proizvodu.

Korisnici moraju da provere od koga kupuju i da li mogu da vrate tu robu.

"Treba kupovati od zaista relevantnih firmi. Tu ima mnogo koraka. Normalne prodavnice u kojima kupujemo imaju i svoje veb šopove, međutim ima mnogo prodavnica koje su nepoznate, i njih treba proveriti, postoji APR i druge metode, ako nisu ostavljeni telefoni za reklamacije, na koji način se vrši plaćanje ....", istakao je Kecić.

Zloupotreba i krađa podataka

Takođe, savetuje da ne treba da ostavljamo više podataka nego što je potrebno za neku transakciju. Međutim, kada je kupovina na internetu moramo da ostavimo naše podatke, ime i prezime, adresu, broj telefona, imejl adresu i ukoliko plaćamo onlajn podatke o keditnoj kartici.

"Ono što je bitno za naše korisnike imamo Zakon o zaštiti podataka ličnosti koji obavezuje sve one koji prikupljaju podatke moraju da imaju svoj pravilnik o zaštiti podataka. Obaveze iz novog Evropskog zakona o zaštititi e-trgovine uskoro bi trebalo da dođu i kod nas i to se ogleda u obavezi da su i preduzeća i organizacije koja nisu preduzela odgovarajuće mere i odgovorne za štetu koja je nastala", poručio je Žarko Kecić.

Naveo je da postoji nekoliko faktora o kojima firme treba da vode računa. To je pre svega zaštita reputacije preduzeća koje posluje na internetu, bez obzira da li ima onlajn prodavnicu ili internet prezentaciju.

Takođe, dodaje Kecić, bitno je da preduzeće zaštiti i svoja sredstva, jer ukoliko dođe do prevara postoji i neka njihova odgovornost a najvažnije je da zaštiti korisnike svojih sajtova.

Rast e-trgovine Srbija beleži još od 2012. godine, ali je zbog pandemije još više doživela napredak.

Jednom izgubljena reputacija može puno da košta

Kecić kaže da postoje ljudi koji upravo zbog prevare ne žele da posluju na internetu ali da ima onih koji su zaštitili svoje prodavnice adekvatno.

"Postoje tehnološki i tehnički aspekti zaštite. To je da ta prodavnica ima sve implementirane, sve savremene metode za zaštitu korisnika, da njihovi sistemi rade tako da ne dozvole preusmerenje korisnika na neka druga mesta koja izgledaju potpuno isto kao ta prodavnica a na kraju dobijete ciglu u paketu koji vam je stigao", objasnio je Kecić.

Dodaje da ima i onih koji su sve to uradili, međutim dobar deo, većina ne vodi računa o bezbednosti onoliko koliko bi trebalo i kako kaže "na kraju krajeva ne misli o svojim korisnicima".

"Kada jednom izgubite reputaciju, to može da vas košta puno", izričit je Kecić.

петак, 19. април 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво