Čitaj mi!

Moravski koridor do kraja marta 2024. godine, od Čačka do Niša za sat i po

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao je radove na izgradnji deonice auto-puta od Pojata do Kruševca, u okviru budućeg Moravskog koridora koji će spojiti auto-put Beograd–Niš sa auto-putem "Miloš Veliki". Najavio je da će auto-put biti gotov za tri godine, te da će se od Čačka do Niša stizati za sat i po.

Aleksandar Vučić je obišao radove na mostu preko Južne Morave kod Stalaća, koji će biti dug 248 metara.

Predsednik je se u razgovoru sa predstavnicima izvođača radova, američko-turskim konzorcijumom Behtel Enka, razgovarao o dinamici radova za pojedine sekcije, rokovima i rešavanju problema na gradilištu.

Vučić je kazao da po ugovoru prva dva sektora (od Pojata do mosta preko Južne Morave i do mesta Makrešane) rok do septembra 2022, ali i zatražio od izvođača i dobio obećanje da će radovi biti ubrzani i završeni do kraja 2021.

Kada je reč o trećem sektoru na deonici Pojate–Kruševac, do mesta Koševi da počnu radovi do maja ili juna.

Takođe, rekao je da očekuje da do kraja marta 2024. bude završen ceo Moravski koridor.

"Ovo će biti značajan auto-put za nas, prvi digitalni auto-put, veliki broj ljudi živi na tom području", istakao je Vučić.

Zatražio je od ministra Momirovića da se ubrza procedura izdavanja viza za radnike kako bi mogli da se ubrzaju radovi.

"Ljudi ovde čekaju puteve, a ne da li će neki ćata da potpiše vizu za radnike, pa umesto za jedan dan da izda vizu, to traje tri meseca", rekao je Vučić ministru Momiroviću.

Kazao je da je besmisleno da zemlja bude zatvorena za radnike angažovane na velikim projektima.

"Ne interesuju me vaše procedure", dodao je Vučić.

Zatražio je i da se ubrza eksproprijacija zemljišta, kako bi mogla da se ubrza realizacija.

Obilasku radova prisustvuju i ministar građevinarstva Tomsilav Momirović, ambasador SAD Entoni Godfri, ambasadorka Velike Britanije Šan Meklaud, kao i direktori Koridora Srbije i Puteva Srbije, Aleksandar Antić i Zoran Drobnjak.

Na mostu preko Južne Morave kod Stalaća trenutno se radi na stubovima i naglavnim gredama na obalama sa obe strane, a kasnije će da krenu radovi i na stubovima u koritu reke.

Na prvoj deonici od Pojata do Kruševca paraleleno se grade četiri mosta.

Moravski koridor za tri godine, Niš–Čačak biće za sat i po

Predsednik Srbije najavio je da će ceo taj auto-put od 112 kilometara od Pojata do Preljine biti završen za tri godine i da će tada moći da se stigne od Čačka do Niša za najviše sat i po, a od Kraljeva do Niša za sat i 15 minuta.

"Verujem da ćemo do kraja godine odnosno do januara 2022. imati gotov auto-put od Pojata do Kruševca do mesta Makrešane", rekao je Vučić nakon obilaska radova na mostu preko Južne Morave kod Stalaća, koji će biti dug 248 metara.

Vučić je rekao da je mnogo ljudi angažovano na tom gradilištu i pohvalio izvođača Behtel Enku.

Napomenuo je da je vodostaj Morave tu viši za dva metra i da je celo područje imalo problema sa poplavama.

Predsednik je naglasio da će država samo za regulisanje vodotokova duž Moravskog koridora iz budžeta platiti 200 miliona evra.

"Da je neko pre govorio da će država biti u stanju to da uradi, rekli bi da su to fantazmagorije", istakao je Vučić.

Kazao je da je država u Moravski koridor do sada investirali što kroz avanse i na drugi način 210 miliona evra srpskih para iz budžeta.

Vučić kaže da je 80 odsto gotova eksproprijacija zemljišta i da je ostalo da taj posao završe još Trstenik i Vrnjačka Banja.

Moravski koridor će, ističe, povezati sve velike gradove u tom delu Srbije, kao i Vrnjačku Banju, koja je po broju turista pretekla Zlatibor i Kopaonik. Do Vrnjačke Banje moći će da se stigne za oko sat i po od Beograda.

Vučić kaže da će zahvaljujući Moravskom koridoru to područje postati "Meka i Medina" za investitore.

Napomenuo je da je već sada skočila cena izdavanja stanova u Kruševcu sa 150 na više od 300 evra.

Uskoro kreće izgradnja deonice Adrani–Mrčajevci

Vučić je, na pitanje da li će da počne izgradnja auto-puta na trasi Čačak–Karaljevo, što je obećano za ovu godinu, istakao da uskoro kreće, kako je rekao, sektor tri, sekcija osam, a kasnije i sekcija devet.

"Adrani–Mrčajevci kreće već za mesec dana", objasnio je predsednik i istakao da je za Adrane važno uređenje vodotoka, jer su plavili svaki put.

Na pitanje šta je sa obnovom mostova koji su srušeni tokom poplava 2019. godine, uz konstataciju da su samo tri napravljena, Vučić je rekao da mu je najvažnije što je u Sirči izgrađen most, što je obećao ranije.

"Proveriću sam šta je sa ostalim mostovima. Pre nego što dođem u Kraljevo, građani će moći da vide da smo spremni da obnovimo mnogo više", rekao je Vučić i dodao da će se nastojati da se obnovi što je moguće više.

Naglasio je da spajanje autu-putem Čačak–Kraljevo znači mnogo, i da posle ostaje da se poprave putevi.

"Zatim ćemo moći da maštamo i pokušamo da proširimo put ka Raški i Novom Pazaru. A Novi Pazar će dobiti vezu preko Požege, Arilja i Ivanjice. Čitav južni i jugozapadni deo zemlje biće povezan sa centralnim delom", naglasio je predsednik

Godfri: Mudre investicije dodatno će ojačati privredu Srbije

Ambasadori SAD i Velike Britanije, Entoni Godfri i Šan Meklaud, izrazili su zadovoljstvo napretkom radova na Moravskom koridoru uprkos pandemiji, izgradnji mosta preko Južne Morave kod Stalaća, na trasi puta dugog 113 kilometara i ocenili da će zahvaljući toj investiciji privreda Srbije biti još jača.

"Privreda Srbije bila je jaka na početku pandemije, a biće jaka i posle nje zahvaljujući mudrim investicijama Vlade Srbije u budućnost zemlje", rekao je Godfri.

Investiranje u auto-puteve koje podstiče i ekonomiju, pomoći će da Srbija postane bitan faktor na Balkanu i da se u Srbiji poveže više od pola miliona ljudi, rekao je Godfri.

Dodao je da će izgradnja auto-puta pogurati rast više od 20.000 malih i srednjih preduzeća.

Optički kablovi duž cele trase auto-puta biće digitalna kičma čitavog regiona, a to će značiti brzi internet i bolju komunikaciju s celim svetom, rekao je ambasador SAD, koji je predsedniku Srbije iskreno zahvalio na pozivu da prisustvuje ovom obilasku i zato što projektu pridaje veliku pažnju.

Dodao je da je ponosan na saradnju sa Vladom Srbije i zahvalio državnom vrhu Srbije što je obezbedio i vakcine za sve radnike kompanije Behtel, koja radi na tom projektu.

Zahvalio je Vladi Srbije i na tome što su za realizaciju projekta izabrali svetski uspešnu firmu Behtel, koja ima zadatak i znanje da izgradi taj auto-put.

"Posvetiću se praćenju rada na projektu dok ne bude gotov, a tada ću se ponosan na partnerstvo sa Srbijom u njenom privrednom razvoju, provozati auto-putem", rekao je Godfri i dodao da će nakon toga svi imati priliku da prate, kako je rekao, ekonomski rast i prosperitet ovog regiona i ove zemlje.

Ambasadorka Meklaud izrazila je zadvoljstvo time što može da vidi napredak projekta, i dodala da joj je veliko zadovoljstvo da Britanija podržava razvoj infrastrukture u Srbiji.

"Izuzetno je važno je da tako važni projekti budu građeni sa visokim standardima uključujući i one ekološke. Drago mi je što možemo da pomognemo", rekla je ambasadorka Meklaud.

Dodala je da Velika Britanija i Srbija zajednički rade na jačanju trgovinskih i ekonomski veza i produbljivanju svih ostalih vidova saradnje.

Dobra dinamika radova 

Ubrzali smo radove na Moravskom koridoru u skladu s nalogom koji smo dobili od predsednika Vučića, i verujem da ćemo najkasnije za godinu dana imati auto-put do Kruševca, izjavio je direktor "Koridora Srbije" Aleksandar Antić.

"U ovom trenutku radovi se odvijaju dobrom dinamikom. Uspeli smo da proteklih meseci smanjimo kašenja, intenziviramo radove, a o tome govori činjenica da smo sredinom novembra imali radove samo na mostu preko pruge Beograd–Niš, a danas imamo radove na 18 tačaka samo u sektoru 1", rekao Antić.

Dodao je kako se intenzivno radi na prvoj deonici od Pojata do Kruševca dugoj 24 kilometra.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović podsetio je da se, osim izgradnje auto-puta, radi na regulaciji dela toka Južne Morave i njenih pritoka, ali je naglasio i privredni značaj Moravskog koridora.

"Ovo je jedan ozbiljan put koji će spojiti Preljinu i Požegu gde je locirano verovatno najviše malih i srednjih preduzeća. Ovaj auto-put kada bude završen omogući će rast tog sektora, veće plate ljudima, dolazak novih fabrika", rekao je ministar Momirović.

Prvi digitalni auto-put

Čitava dužina Moravskog koridora od Pojata do Preljine je 112 kilometara, a prva deonica ovog auto-puta od Pojata do Kruševca je 28 kilometara.

Radove izvodi tursko-američki konzorcijum Behtel Enka, s kojim je potpisan ugovor za izgradnju ovog auto-puta vredan 745 miliona evra.

To će biti prvi digitalni auto-put, jer će duž njegove trase biti postavljeni optički kablovi i digitalna oprema koji će omogućiti besplatan bežični internet i najmoderniji system urpavljanja saobraćajem.

Tokom izgradnje koridora biće regulisan tok Južne Morave i njenih pritoka u dužini od 68 kilometara.

Auto-put je projektovan za brzinu do 130 kilometara na sat, imaće 11 petlji, 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust.

Moravski koridor povezaće tri okruga: Rasinski, Raški i Moravički, sa koridorima 10 i 11. Povezaće sve veće gradove centralne Srbije između Pojata i Čačka – Kruševac, Kraljevo, Trstenik i Vrnjačku Banju.

Moravski koridor čine tri deonice: Pojate–Kruševac u dužini od 27,83 kilometra, Kruševac–Adrani dužine 53,88 kilometara i Adrani–Mrčajevci–Preljina dužine 30,66 kilometara.

Radovi su počeli u decembru 2019. godine, kada je najavljeno da će ceo auto-put biti gotov za četiri godine.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">