Čitaj mi!

Rekordi na Produktnoj berzi - ogromna potražnja za žitaricama, cene značajno rastu

Protekle nedelje je zabeležen dupli rekord na Produktnoj berzi u Novom Sadu - rekordno visok nedeljni rast cena od 10 odsto za kukuruz i pšenicu, kao i rekordno visok promet. Direktor Produktne berze u Novom Sadu Miloš Janjić kaže za RTS da tome doprinosi velika potražnja iz sveta.

Direktor Produktne berze u Novom Sadu Miloš Janjić kaže da je ovogodišnji rod iznad proseka.

"Dobro je što smo uhvatili ove godine tu situaciju u svetu gde dolazi do rasta cena, a mi u isto vreme imamo robe, tako da možemo da kapitalizujemo rad i prodamo robu u izvoz", ističe Janjić.

Kaže da je potražnja značajno veća u odnosu na ponudu, a pre svega potražnja iz sveta, pa je u oktobru zabeležen najveći promet u poslednjih nekoliko godina, uz značajno veće cene od prošlogodišnjih. U odnosu na cenu u istoj nedelji pre godinu dana, cena kukuruza je veća za čak 36 procenata.

"Poslednja cena kukuruza je 19 dinara i 20 para bez PDV-a, pšenice 22 dinara i 50 para i soje 46 dinara. Kada uporedimo sa prethodnom godinom, kukuruz je bio 14 dinara i 10 para, pšenica 17 dinara i 60 para i soja negde oko 36 dinara i 20 para", navodi Janjić.

Naglašava da je teško bilo prognozirati da će biti ovakav trend i da će kretanje potražnje u svetu već u ovom periodu dovesti do skoka cena.

"Uglavnom dolazi do velikog rasta kada je nestašica robe, ali mi ove godine imamo suprotnu situaciju, gde je došlo do porasta potražnje iz sveta. Region je nešto manje proizveo, ali opet robe ima dovoljno", kaže Janjić.

"Ko god proda robu, neće loše proći"

Miloš Janjić smatra da je cena dobra u ovom trenutku i da svako ko proda robu neće loše proći. Kaže da je jako teško prognozirati kako će se dalje kretati.

"Ako uporedimo sa 2010. godinom, cena je tada nastavila da raste. U četvrtak i petak su cene stale, a teško je reći da li će ove nedelje nastaviti da rastu. Ni najveći svetski eksperti nisu ovo prognozirali", kaže Janjić.

Savetuje da uvek treba napraviti disperziju u načinu prodaje robe.

"Uvek jedan deo treba terminski prodati, jedan deo u žetvi, a jedan deo treba ostaviti. Ne treba ni sve ostaviti, a ni sve trenutno prodavati. Uvek će se na jednom više, na jednom manje zaraditi, ali poenta cele priče je da se na kraju godine bude pozitivan", objašnjava Janjić.

Kaže da je potražnja kod nas beležila skok na početku epidemije koronavirusa, a da se kasnije smirila.

"Sada vidimo da je opet potražnja u svetu veća i neke države su ranije izašle na tržište, ponovile svoju potražnju i samim tim i psihološki dovele do rasta cena", ističe Janjić.

Naglašava da Srbija ima dovoljno kapaciteta i za sebe i za izvoz, pa će ostati značajan igrač u regionu.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">