Rasprodaja, akcije, sezonsko sniženje – novi zakon, nova pravila

U utorak stupa na snagu novi Zakon o trgovini. Prilagođen je potrebama tržišta i zameniće stari, koji je važio devet godina. Doneta su neka nova rešenja, precizira se značenje pojmova – rasprodaja, akcija i sezonsko sniženje, a obavezno je i novo označavanje proizvoda.

Akcijska prodaja može najduže trajati 31 dan. Mora se istaći prethodna i snižena cena, sem ako je akcija kraća od tri dana. Onda je dovoljno označiti samo procenat sniženja. Definisana su i sezonska sniženja.

"Propisano je prvi put u našem zakonodavstvu da ta sezonska sniženja mogu biti najduže 60 dana po sezoni i to – da letnje sezonsko sniženje može početi od 1. do 15. jula, a zimsko od 25. decembra do 10. januara", ukazao je Andrija Jovičić iz Privrednog savetnika.

Rasprodaja se može pokrenuti ako trgovac prestaje da se bavi tom delatnošću, zatvara objekat, ili prestaje da prodaje određenu vrstu robe.

"Naslov do 70 odsto, do 80 odsto – uđete u prodavnicu i kupite nešto što niste obratili pažnju da je sniženo 15 ili 20 odsto. Sad ukoliko oglasite najviši procenat sniženja, onda morate imati u asortimanu minimum 20 odsto ili jednu petinu", objašnjava Željko Rakić iz Ministarstva trgovine.

Tržišni inspektor može da bude tajni kupac. Reaguje tek kada prikupi dovoljno dokaza da je bilo nepravilnosti na samom prodajnom mestu.

Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da je novina da proizvodi imaju obavezno označavanje GTI, mašinski čitljivim kodovima što će umnogome unaprediti lanac snabdevanja između trgovine s jedne strane, a sa druge strane podići će i zaštitu potrošača kroz kvalitetnije poznavanje sledljivosti proizvoda.

"Omogućiće da u međusobnoj komunikaciji trgovci i proizvođači uvedu elektronske dokumente kao što su elektronska narudžbenica, elektronska faktura i drugo što će omogućiti efikasnije poslovanje trgovaca", ističe Malinović.

Paket novih zakona koji uređuju tržište uvode rešenja koja su postojala u životu.

"Međutim, kolizije koje postoje između određenih pojmova kao što je sam pojam zaštite potrošača definisan Zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača predstavlja određenu barijeru koja može da bude kamen spoticanja u ostvarivanju tih prava", rekao je Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača.

Zakonom su uređeni i prodajni podsticaji poput upotrebe kartica lojalnosti i sakupljanja bodova.

broj komentara 3 pošalji komentar
(utorak, 30. jul 2019, 14:05) - anonymous [neregistrovani]

Da zivimo na zapadu,99,99

cene bi imale smisla,jer postoji jedinica jedan cent.Ja od kako znam najmanja kovanica u Srbiji je bila u vreme SFRJ petoparac,dans nema cak ni 50.para.A,sto se tice tkzv."snizenja"to je zamazivanje ociju,posebno kod garderobe.Zato,ko moze preko granice,na pr.do Beca kada su rasprodaje,ucarice fino.

(utorak, 30. jul 2019, 10:25) - anonymous [neregistrovani]

Nikakav to zakon nije

Gde je zahtev da za natpise "akcija", "sniženje", "rasprodaja", "popust" i slične poslednje povećanje cene nije smelo da nastupi manje od 60 ili 90 dana pre toga? Gde je obaveza da se sniženi artikli jasno izdvoje od onih koji se prodaju po punoj ceni i da se grupišu prema procentu popusta? Sve to postoji u drugim zemljama odavno. I šta znači to da ne treba isticati staru cenu ako akcija traje do 3 dana? Zašto? UVEK mora da stoji stara cena i uvek mora da stoji naveden period akcije! Takođe, sve bi moralo da bude odštampano tako da se vidi bez lupe. U stvari, da istom veličinom slova moraju da pišu i datume kao i "POPUST" i " 80 %".

Istovremeno, ne razumem problem koji ljudi imaju sa ",99" cenama. Nije moguće vratiti kusur, ali ako kupiš puno komada nečega, možda ćeš proći koji dinar jeftinije. Ako ti nije bitno, odnosno ako ti je to isto što i 100, zašto ti smeta? Ako imaš oči koje vide samo ceo deo cene, taj jedan dinar teško da će ti biti šok na kasi. A najbolji način da to nestane jeste da ne kupuješ robu sa takvom cenom. Ja recimo ne kupujem rinfuz (meso, suvomesnato) kada je data cena za 100 g umesto za 1 kg. Želim da zakon to zabrani (jer je uvrediljivo za inteligenciju), a dok se to ne dogodi jednostavno neću kupiti nikakav rinfuz.

(utorak, 30. jul 2019, 08:18) - Маторац [neregistrovani]

Питање

Да ли потрошачи могу да се спасу оних цена - 99,99?