Kragujevac, od "fiće" do novog "fijata 500L"

U fabrici automobila u Kragujevcu danas će biti promovisan novi, restilizovani model "fijat 500L" koji će se od ove godine proizvoditi u toj fabrici.

A kako je sve počelo? Prva i nekada najveća fabrika automobila u istočnoj Evropi nastala je u Kragujevcu pre 64 godine. O njenom nastanku odlučivali su građani Kragujevca na referendumu. U godinama koje su usledile, fabrika je proizvela nekoliko miliona vozila. Najpopularniji "fića" u istoriju je otišao 1985. 

Na referendumu, 26. avgusta 1953. godine, 96 odsto zaposlenih u tadašnjim "Zavodima Crvena Zastava" odlučilo je da u kragujevačkoj fabrici počne proizvodnja automobila. Već naredne godine, otkupom Fijatove licence pokrenuta je proizvodnja legendarnog "fiće". Do 1985. iz kragujevačke fabrike izašlo je blizu milion ovih vozila.

"U 'fići' je, voziti se, u to vreme, bio luksuz. Taj automobil je postao posle i zvanično vozilo u državnim službama: bilo ga je u Auto-moto savezu, Hitnoj pomoći i Pošti", seća se Slobodan Bataveljić, predsednik Udruženja ljubitelja "fiće".

U domaćoj štampi "fiću" su čak nazivali "modnim hitom", govorilo se o njegovom šarmu i o revoluciji koju je doneo. Stavio je celu jugoslovensku naciju na točkove. Danas ga je teško videti na ulicama – čak i u Kragujevcu.

"'Fića' mi je ostao u lepom sećanju. Nikada me nije ostavio na putu. Vozio sam ga dvadeset godina. Sećam se da je bio zelene boje". Moj prvi godišnji odmor pamtim iz 1971. godine kada sam sa sinom i suprugom, prvi put putovao 'fićom' u Makarsku", kažu građani.

Iako se stari kragujevački "fijat 750" ne proizvodi već 32 godine, još ima vozača koji brinu o svojim vozilima. Nabavka rezervnih delova postala je prava avantura.

"I danas postoji velika potražnja za delovima, ali ih je malo teže pronaći. Možda postoje još dva vozila koja vlasnici voze svakodnevno, za svoje potrebe, a sve ostalo je hobi", kaže Katarina Dragomirović, trgovac.

"Tada smo pravili Jugo Ameriku zastavu 1010, to su bili fenomenalni automobili za to vreme i za naše tržište. Činjenica je da su tada sve porodice mogle da priušte sebi kupovinu nekog Zastavinog auta", kaže Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata FCA Srbija.

Naslednik "fijata 500L" još je praktičniji i tehnološki savršeniji. Modernizovani su prednji deo i enterijer, a redizajnom je obuhvaćen i produženi 500L sa sedam sedišta i prodavaće se pod nazivom "500L vagon".

Novi "fijat" dostupan je u deset pastelnih ili metalik boja sa tri vrste krova. Unutrašnjost je takođe potpuno nova, počev od instrument table, a vozači će imati na raspolaganju digitalni displej sa paketom korisnih informacija.

Prodaja novih modela počinje u julu, a u Fijatu kažu da će cena zavisiti od opreme i motora. Veruju da će "fijat 500L" biti dostupan i domaćim kupcima.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 27. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво