Čitaj mi!

IMT i IMR "u leru"

Industrija motora Rakovica i Industrija mašina i traktora preživele su nekoliko neuspešnih tendera za privatizaciju. Njihovi dugovi premašuju vrednost imovine u više milijardi dinara. Firmama upravlja isti direktor koji je Agenciji za privatizaciju dao svoj predlog za opstanak preduzeća, ali odgovor nije dobio.

Socijalni programi u obe firme davno su za sobom ostavili vreme kad su one upošljavale po 5.000 radnika. Danas jedni imaju nešto posla, dok drugi, kako kažu, samo simuliraju rad.

Dve firme, a jedan direktor. Imaju po 820 zaposlenih. Dok se u prvoj slavi u drugoj se štrajkuje.

Sudbina braće je različita. Zaposleni u Rakovici imaju više "sreće" od kolega iz IMT-a. U Industriji motora radi se sa trideset odsto kapaciteta – plate su redovne.

Nagomilani dugovi, nemogućnost poljoprivrednika da kupuju traktore i poplave, sve su to nerešivi problemi za ovu firmu. Za otklanjanje štete, kaže rukovodstvo, nije stigao ni dinar.

"Ima dosta mašina koje nisu oporavljene, što dovodi u pitanje realizaciju nekih ugovora, pogotovu sa Poljskom. Ova fabrika egzistira, ima ugovora koji su aktivni i moći će da proizvodi traktor i motor. Imamo sada potpisanih ugovora za oko 300 traktora prema afričkom tržištu", kaže Miroljub Mićić, predsednik Nadzornog odbora IMR-a.

Sada IMR izvozi traktore više nego što proizvede za domaće tržište. Oko 15 miliona evra je izvoz.

Najviše motora za traktore IMR proizveo je četrdesetih, pedesetih, a poslednji osamdesetih godina. Rukovodstvo od tada do danas nije imalo novca za nova ulaganja, modele, investicije. IMR angažuje preko 300 kooperanata.

Saradnik IMR-a Slobodan Nikolić kaže da, ako hoćemo da održimo proizvodnju komponenata u Srbiji, i srednja i mala preduzeća, moramo da podržimo opstanak IMT-a i IMR-a.

Trideset odsto proizvoda iz Rakovice ugrađuje se na Novom Beogradu. Zato su rukovodstva IMT-a i IMR-a juna prošle godine predložila spajanje dve firme. Ukupno imaju 60 hektara zemljišta i 270.000 kvadratnih metara pod objektima.

Generalni direktor IMR-a i IMT-a Zoran Radosavljević kaže da mora da se izvrši konverzija dugovanja u vlasništvu države, da se podržave ova dva preduzeća i spoje.

Direktor koji odgovara i za proslavu i za štrajk prethodnih dana optuživan je da je pre podne direktor jedne, a po podne druge firme. Kaže da je u jednoj zaposlen, a u drugoj angažovan po ugovoru. Ne shvata u čemu je problem.

Nekoliko kilometara dalje, radnici ogorčeni. U IMT-u svoj štrajk zovu parada gladnih. Kažu, neki dolaze u fabriku, neki ne. Primili su po 5.000 dinara za poslednja tri meseca. Posla nema. Kažu da ne vide perspektivu, svaki dan dolaze na posao, a posla nema. Duguju im 17 plata, prevoz, a bili bi zadovoljni da dobiju minimalac.  

Zahtevi su opravdani, a radnici nemoćni.

"Oni traže isplatu plata da bude 10. i 25. u mesecu, prevoz 30, povezivanje radnog staža, overu zdravstvene knjižice. Mi možemo da im ispunimo zahtev da im damo prevoz, platu sa ovim obimom posla. Nismo u stanju da im obezbedimo sve, ali očekujemo pomoć od Vlade do konačne privatizacije IMT-a", kaže Milorad Pavlović, predsednik Nadzornog odbora IMT-a.

IMT je pre pet godina proizvodio 3.000 traktora. Ove godine prodao je samo jedan. Sve ostale proizvedene, njih 196, prodaju posrednici koji i finansiraju proizvodnju.

broj komentara 4 pošalji komentar
(ponedeljak, 20. okt 2014, 13:04) - Жаровит [neregistrovani]

Наша индустрија има будућност

Немамо квалитетне руководиоце у Држави јер се само гледа шта да се прода.
Прво да обновимо фирме, па ћемо онда продати по бољој цени, или наћи бољег партнера.

Нису фирме пропале саме од себе , већ је НЕБРИГА и ЈАВАШЛУК од фирми до државниог апарата.

ИМР и ИМТ имају БУДУЋНОСТ, нека се повежу у КОРПОРАЦИЈУ за производњу пољопривредних машина, уз ПОДРШКУ Државе!
Производе добре тракторе, временом ће модернизовати производњу итд.

(ponedeljak, 20. okt 2014, 11:55) - Industrija [neregistrovani]

vizija

Danas u svetu ima manje od 10 drzava-proizvodjaca motora za helikoptere.
Da li srpska administracija koja rukovodi privatizacijom IMR zna da ova fabrika ima licencu i svu tehnolosku dokumentaciju za proizvodnju motora za helikoptere Gazela?
Pa samo ta dokumentacija, licenca i masine vrede 50-ak miliona EUR.
Razmislite pre nego sto sve prodate bud-zasto.

(ponedeljak, 20. okt 2014, 10:31) - Show [neregistrovani]

Show

U drzavi gde je ista cena goriva za luksuzno auto i traktor koji ore njivu. U drzavi u kojoj je kredit za taj isti luksuzni auto 0% ili cak subvencioniran od strane te iste drzave ne treba drugo ocekivati.

Poljoprivredi treba jaka drzava i subvencije da bi krenula a ima toliko potencijala da bi se to brzo visestruko vratilo.

(ponedeljak, 20. okt 2014, 09:27) - Čiča [neregistrovani]

IMT-IMR

Sama tehnologija IMR i IMT je davno prevazidjena tj osnove traktora su iz 50tih i 60tih i loše su napravljene i nemaju potencijal za nadogradnju......
Sa druge strane navescu jedan primer strane fabrike tacnije MTZ iz Belorusuje i njihovih modela osnove traktora koji su u stratu funkcionalnije konstuisani i taj gigant samo nadogradjuje modele bez velikih ulaganja sto se odrazava na cenu proizvoda koji su u klasi konjski snaga daleko jeftiniji od gore navedana dva proizvodjaca.
Zakljucak je da IMT i IMR moraju paraviti nove modele jednostavnije,funkcionalnije i naravno jeftinije od postojecih koji su strane licence i odavno ne konkurenti pre svega cenom a potom i funkcionalnoscu.