Čitaj mi!

Nije voz bicikl, upozoravaju mašinovođe – opasno igranje sa davanjem gasa preko pružnih prelaza

Od početka godine na putnim prelazima preko pruge dogodile su se 44 nesreće. Povređeno je 10, a stradalo pet osoba. Poslednja nezgoda dogodila se prošle nedelje u Nišu kada je dečak pokušao da pređe prugu iako su rampe bile spuštene. Na sreću, prošao je samo sa povredama. Iz Infrastrukture železnice apeluju na poštovanje propisa i pažnju prilikom prelaska.

Nogom na gasu zbog brzog prelaska pruge može da se meri koliko imate sreće. I ne – ovo nije novi izazov na društvenim mrežama, već svakodnevica na putevima i prelazima preko šina.

"Dosta je neprijatna situacija, kad vam proleti auto na par metara, a vi ne možete ništa da uradite, vi samo eto, zakočili ste, sad stojite i čekate kad ćete udariti, malo je onako... Meni prvo što padne na pamet kada čujem tu reč voz udario u auto je da je voz negde skrenuo, da je prešao u suprotnu traku i da je udario u auto. Mislim da je mnogo pravilnije reći da je auto podleteo pod voz. Mislim da smo dosta bahati, da niko ne razmišlja da voz ne može da stane, da to nije bicikl", kaže Radovan Štikavac, mašinovođa.

Bahatost i nepoštovanje signalizacije može vas koštati života.

"Vozači često pokušavaju da se provuku između, ili pored spuštenih branika da pređu preko pruge, iako vide da se branici spuštaju, da voz nailazi, sve su to situacije koje se najčešće završavaju tragično i dovode do nesreće", napominje Nenad Stanisavljević iz Infrastrukture železnice Srbije.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da i kada je reč o bezbednosti na pružnim prelazima i bezbednosti saobraćaja uopšte, nama definitivno nedostaje jedan sistem saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja od vrtića, pa preko osnovne i srednje škole.

U Srbiji četvrtina putnih prelaza obeležena je savremenom drumskom signalizacijom, branicima i polubranicima, svetlosnom i zvučnom opremom. Na ostalih 75 odsto postavljeni su vertikalni znaci, andrejin krst, znak stop – svi su obavezujući za vozače.

Stanisavljević navodi da na dva tehnička kvara na putnim prelazima dolazi jedan kvar prosečno koji su prouzrokovali vozači drumskih vozila, ili lomljenjem branika ili udaranjem u uređaje putnog prelaza. Sve to, ističe, skupa dovodi do situacije da putni prelazi ne rade i da postoje i na dnevnom nivou prelazi koji su u kvaru.

"Ali, imamo problem i sa onima koji kradu i uništavaju opremu na putno-pružnim prelazima, ja mislim da to mora da se sankcioniše vrlo oštro da ne možete krađu putno-pružne opreme da tretirate prema tome koliko vredi ta oprema, nego prosto koliko je života ugroženo time i mislim da tu treba da dođe do oštrog zaokreta u sudskoj praksi", smatra Okanović.

U obeležavanju putnih prelaza savremenom signalizacijom najbolja u Evropi je Italija. Sa 25 odsto obeleženih prelaza, Srbija se ubraja u evropski prosek, pored Turske i Velike Britanije sa 30 odsto savremeno obeleženih prelaza.

U Srbiji postoji preko 2.200 putnih prelaza preko pruga, a godišnje, prosečno, nastrada više od 20 osoba. Najčešći razlog je nepažnja kao i nepoštovanje postavljene signalizacije.