Čitaj mi!

Račun po kvadratu umesto po potrošnji – ko će građanima nadoknaditi štetu

Beogradske elektrane su od 2018. do 2020. godine, od 90 odsto vlasnika stanova grejanje naplaćivale prema jedinici površine a ne po potrošnji, kako je propisano zakonima, utvrdili su državni revizori. Isti problem otkrili su i u lozničkoj toplani. Njima je primedba kao i niškoj toplani i da nisu sve reklamacije potrošača rešavali u propisanom roku, a evidencije o primljenim reklamacijama nisu sveobuhvatne.

Neko u džemperu, neko u letnjoj majici ali to na račun ne utiče. Tako u praksi izgleda pluralizam propisa i temperature u stanovima u grejnoj sezoni. Zakoni o energetici i o efikasnom korišćenju energije doneti su pre osam godina, ali ili nisu usklađeni ili se ne poštuju, utvrdili su državni revizori.

Na šaroliku praksu ukazuju i Udruženja potrošača, traže da se utvrdi odgovornost za trošenje energije i ko će nadoknaditi štetu građanima koji je plaćaju više zbog traljave prakse.

"Sve elektrane, uključujući beogradske, nišku, lozničku su bile dužne da u odredbi Zakona o zaštiti potrošača i to u okviru odredbi koje su stare osam godina uspostave organizaciju i sistem kako će vršiti naknadu toplotne utrošene energije. Nije iz razloga što ne postoji spremnost da se uspostave čisti odnosi na relaciji pružaoci usluga - korisnici usluga", rekao je Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda.

Prema njegovim rečima, upravo polazeći od ovoga što je osnovno načelo, koliko je sada može se videti iz energetske krize.

"Ja sam siguran da smo primenili ili da primenimo ove principe utroška toplotne energije, odnosno, troškovi toplotne energije bi bili manji za 20 odsto", naveo je Bogosavljević.

"Inspekcijski nadzor od 2018. do 2020. godine nije u potpunosti obezbedio ostvarivanje prava potrošača u oblasti snabdevanja toplotnom energijom. Pravni okvir nije u potpunosti stvorio uslove za efikasnu primenu Zakona o zaštiti potrošača zbog nepotpunog sprovođenja i neusklađenosti pojedinih propisa. Pojedine odredbe Zakona o komunalnim delatnostima i odluke lokalnih samouprava, nisu usklađene sa Zakonom o zaštiti potrošača, čijim se odredbama pruža veći stepen zaštite potrošača", utvrdili su revizori.

Beogradska toplana i Toplana u Loznici nisu, utvrdio je revizor, podnosile nadležnom organu pisani zahtev za odobravanje cene grejanja niti za eventualno snižavanje cene u slučaju pojeftinjenja energenata više od pet odsto, što je predviđeno Zakonom o energetici.

Na sve to Beogradske elektrane oglasile su se saopštenjem.

"Rok za sprovođenje preporuke za obračun i naplatu prema potrošenoj količini toplotne energije kod svih potrošača je tri godine, što je i definisano akcionim planom JKP Beogradske elektrane. Važećim propisima raspodela toplotne energije na nivou stana obavlja se po metru kvadratnom zagrevane površine", navodi se u saopštenju.

Beogradske elektrane dodaju, da istovremeno to motiviše vlasnike da ugrade termostatske ventile i delitelje toplote, jer bez ugradnje opreme za registrovanje pojedinačne potrošnje korisnik ne može da upravlja pojedinačnom potrošnjom i troškovima prema sopstvenim potrebama i mogućnostima.

"Naravno da bi idealno bilo da se prvo primene mere energetske efikasnosti pa onda plaćanje po potrošnji. Ja se samo bojim da bi se previše vremena trebalo da se u svim zgradama koje imaju visoku potrošnju sprovele mere energetske sanacije. Mi smo svesni da je država izdvojila sredstva. Koliko se ja sećam, prošle godine smo imali 61 lokalnu samopupravu koja je aplicirala za ta sredstva", rekao je Predarag Miličić Ilačić, direktor Toplane Niš.

Revizor ima primedbe i na rad Ministarstava trgovine i energetike, jer niti su pravili izveštaje niti doprinosili zaštiti potrošača u oblasti energetike.