Čitaj mi!

Pet sati javne rasprave o nacrtu plana regulacije šinskih sistema, Vesić: U novembru gradnja metroa

U Skupštini grada Beograda, posle skoro pet sati, završena je javna sednica o nacrtu plana generalne regulacije šinskih sistema u prestonici kojim je predviđeno širenje tramvajske mreže i BG voza, kao i izgradnja beogradskog metroa. Na sednici je bilo podeljenih mišljenja.

Predstavnici gradske vlasti, resornih sekretarijata, preduzeća, domaći i strani stručnjaci istakli su značaj tog plana, kao i da će njime biti rešeni saobraćajni problemi u prestonici, ali bilo je i onih koji su plan kritikovali, najviše zbog predloženih trasa linija metroa.

Plan razvoja šinskih sistema, između ostalih, obrazložio je profesor Saobraćajnog fakulteta Univerziteta u Beogradu Slaven Tica na osnovu "Studije razvoja sistema javnog linijskog prevoza putnika u Beogradu do 2033. godine, sa presekom 2027. godine" projekata, koji je taj fakultet radio za Sekretarijat za javni prevoz.

Projekat je, rekao je Tica, jedan od najznačajnih strateških dokumenata koji je na sistemski način obuhvatio razvoj svih podsistema javnog transporta putnika ne samo metroa, BG voza i tramvaja, već svih podsistema koji uključuju i fleksibilne podsisteme transporta putnika – taksi, rečni transport.

"Kroz set mera koje smo definisali u tom studijskom projektu projektovali smo viziju razvoja celine sistema do 2033. godine", rekao je Tica.

Istakao je da razvoj šinskih sistema automatski podrazumeva i povećanje ekološke podobnosti pošto su, istakao je, šinski podsistemi mnogo podobniji u odnosu na podsisteme koji kao pogonsku energiju koriste konvencionalno fosilno gorivo.

Naveo je da danas tramvajski podsistem i BG voz učestvuju od 10 do 12 odsto u zavisnosti od zone, što je "jako malo".

"Danas je učešće sistema javnog transporta putnika u Beogradu preko 49 odsto u svim motorizovanim kretanjima. Uloga razvoja budućih šinskih sistema, kroz integrisani koncept, jeste da se poveća njihov udeo u ukupnom obimu sa jedne strane, a sa druge da se kroz razvoj takvog koncepta privuku i novi korisnici, pre svega oni koji koriste putničke automobile da se orijentišu na sistem javnog gradskog transporta putnika", rekao je Tica.

Rekao je da je na javnoj sednici bilo pragmatičnih predloga koji su prihvaćeni, da je bilo i predloga koji su odbijeni, ali da je siguran da je ovakav pristup gde, dodao je, svako može da iznese dobru ideju dobar put da se napravi sistem javnog transporta putnika u Beogradu po meri građana.

Direktor JKP "Beogradski metro i voz" Stanko Kantar podsetio je da je 2014. godine rukovodstvo Grada Beograda donelo odluku da počne rad na razvoju šinskih sistema u Beogradu i istakao da je na osnovu studija mreže linija javnog gradskog transporta putnika i definisan potrebni kapacitet za prigradski i lokalni prevoz u Beogradu.

Prvi put su definisane i linije BG voza i metroa, što je završno 2017. godine, a započete, kaže, izrade studije idejnog projekta i opravdanosti za drugu fazu prve linije i za drugu liniju beogradskog metroa i voza.

Protivljenje opozicionih stranaka i organizacija

Na sednici, primedbe koje su iznete, uglavnom su se odnosile na trase linije metroa, odnosno pitanja – zašto metro ne prolazi pored Kliničkog centra Srbije, Vukovog spomenika i naselja poput Ceraka, Labudovog brda.

Među onima koji su kritikovali bili su i predstavnici pojedinih organizacija, ali i opozicionih političkih stranaka.

Radmila Vasić iz pokreta Dveri iznela je mišljenje da je ovaj plan protivzakonit, štetan i da neće rešiti probleme u saobraćaju zbog čega bi, smatra, trebalo da bude povučen iz procedure usvajanja.

"Ono čemu se najviše protivimo je gradnja depoa na Makiškom polju jer je tamo vodoizvorište", rekla je Vasić.

Manji incidenti pred početak sednice

Uoči početka javne sednice u Skupštini grada na Trgu Nikole Pašića, ispred te zgrade okupili su se predstavnici pojedinih organizacija i opozicionih političkih stranaka koji se protive usvajanju tog plana.

Među njima bili su predstavnici Dveri, Demokratske stranke, udruženja građana "Bitka za Košutnjak, pokreta "Ne davimo Beograd", "Po meri metro".

Zbog poštovanja epidemioloških mera, objašnjeno je, sednici su mogli da prisustvuju samo oni koji su podneli primedbe na nacrt plan, pa su oni koji nisu bili na spisku i nisu mogli da uđu na sednicu, negodovali.

U jednom trenutku došlo je do gurkanja, pomerili su zaštitnu ogradu u nameri da uđu u zgradu, ali većih incidenata nije bilo, a protivnici plana su se uskoro razišli.

Vesić: Najvažnije da u novembru počinje gradnja metroa

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da su se na današnjoj sednici čula različita mišljenja, ali da je najbolja vest to što su, kaže, i opozicione stranke koje su negirale da će se metro ikada graditi u Beogradu, shvatile da će se graditi već u novembru.

"Očigledno je da je to za mnoge bilo suočavanje sa istinom, a to je da ćemo mi prvi, posle 51 godine, početi da gradimo metro", rekao je Vesić.

Naveo je da su se na sednici čuli različiti predlozi, pa tako i da neke institucije predlažu trase metroa na osnovu podataka iz 1981. godine.

Istakao je da je najvažnije od svega da će metro početi da se gradi za manje od mesec dana.

Izrazio je žaljenje što se većina onih koji su davali svoje primedbe, nisu bavili planom generalne regulacije šinskih sistema.

"Nisu se bavili time da treba da produžimo tramvajske linije za više od 42 kilometra, da treba da tramvajem spojimo Bežaniju, te da Cerak Vinogradi dobiju tramvaj, baš kao i leva obala Dunava, a BG voz da dobiju Lazarevac, Surčin, Obrenovac, Sopot, Barajevo, Mladenovac", rekao je Vesić.

Naveo je da je za Beograđane važno da je konačno završen poslednji korak pred sednicu Skupštine grada na kojoj treba da bude usvojen ovaj plan i daće konačno moći da se krene u izgradnju metroa.

"To znači da ćemo 2030. godine imati dominantni šinski sistem koji čine metro, tramvaj i BG voz", rekao je Vesić.

Istakao je da su sva tri podjednako značajna i da će Beograđani imati moderan sistem, te da će metro odrediti pravce razvoja grada.

"Beograd prvi put u istoriji dobija ovakav dokument i ulazimo u Skupštinu grada sa sjajnim rešenjem koji će omogućiti da Beograd konačno dobije metro, potpunu gradsku železnicu i proširenje tramvajske mreže", zaključio je Vesić.

Stojčić: O svakoj primedbi na zatvorenoj sednici 

Glavni gradski urbanista Marko Stojčić rekao je da su Komisija za planove i Urbanistički zavod Beograda saslušali sve primedbe na današnjoj sednici, te dodao da će se za nekoliko dana na zatvorenoj sednici odlučivati o svakoj primedbi.

"Ono što je bilo specifično za većinu podnosilaca primedbi je da prvi put čuju da ovo nije samo metro sistem već da se integralno posmatraju svi šinski sistemi koji imaju za cilj da smanje upotrebu automobila", rekao je Stojčić.

Dodao je da je cilj da većina građana pređe na šinski sistem kako bi bio korišćen kao brz, ekološki sistem, kako bi se ulice oslobodile od automobila i kako bi veliki deo prostora bio vraćen pešacima, biciklistima, ali i iskošćen za sadnju parkova.