Čitaj mi!

Stotinu primedbi samo na plan prve linije metroa, kolike izmene su moguće

U javnosti se vodila prilična diskusija o Nacrtu plana generalne regulacije šinskog prevoza, koja se uglavnom svela na izgradnju metroa. Čak sto primedbi stiglo je na plan za prvu liniju metroa. O njima će se u utorak razgovarati i na javnoj sednici Komisije za planove Skupštine grada. Slaven Tica, sa Saobraćajnog fakulteta, kaže za RTS da će primedbe, ako se usvoje biti unete u projekat. S druge strane, napominje da su na linijama radile renomirane kompanije iz Britanije i Francuske sa svetskim referencama.

Gradske vlasti najavile su početak radova na prvoj liniji metroa za kraj ove godine. Građani su izabrali kako treba da izgledaju vagoni, a raspisan je konkurs za arhitekte koji će dati predloge izgleda 16 stanica.

Planirano je da se prvo radi na budućem depou na Makiškom polju, odakle će trasa ići Požeškom, potom pored Ade, železničkim koridorom pored Sajma i Beograda na vodi, ispod Savskog trga, Trga republike, Francuskom, pa pored Luke Beograd prema Adi Huji.

Na ovaj dokument podneto je stotinak primedbi, koje će predlagači sutra obrazlagati pred gradskom Komisijom za planove. Predstavnici Udruženja "Po meri metro" pokušaće da ubede Komisiju da je neophodno da prva linija prođe kroz stanicu "Prokop".

Građevinski fakultet je uputio primedbe koje je izneo još pre više od godinu dana, čija je suština da je koncept pogrešan i da je neophodno da prva linija metroa poveže Ustaničku i Novi Beograd preko Bulevara kralja Aleksandra. Na taj način bile bi izgrađene najvažnije stanice, premostila bi se Sava i to bi, po njihovom mišljenju, dalo najbolje efekte. 

Profesor Saobraćajnog fakulteta Slaven Tica kaže za RTS da će se primedbe uneti u plan ako se pokažu opravdanim, ističući da zato i postoji javni uvid.

S druge strane, ističe da je inženjerska struka bazirana na brojevima, podacima i činjenicama a, kako kaže, nikako na željama. "Sve mora biti precizno" dodaje on.

Ukazuje da je uloga Saobraćajnog fakulteta u vezi sa javnim linijama metroa bila ograničena.

"Koristili smo podatke zvaničnih institucija. Nismo radili na definisanju bilo kojih funkcionalnih i tehničkih elemenata buduće mreže linija", navodi Tica.

Naglašava da koncept mreža koji se nalazi u Generalnom planu regulacije šinskih sistema 2016. godine uradila je britanska kompanija WSP.

Na pitanje da li se ta studija od 2016. menjala, budući da Beograd konstantno raste, Tica kaže da je francuska firma "Ižis rejl" 2018. uradila studiju opravdanosti sa Generalnim projektom gde se je potvrdila rešenje ponuđenih trasa koje su ušle u projektnu dokumentaciju.

Tica smatra da je, kada se govori o brojnim primedbama, važno videti od koga dolaze.

"Jedina meritorna institucija koja se bavi javnim prevozom je Saobraćajni fakultet koji nije dao nijednu primedbu. Verujemo kolegama, pre svega britanskim. WSP je jedna ozbiljna kompanija sa 300 kancelarija širom sveta i snažnim referencama sa projektima metroa u celom svetu a isto važi i za francuski Ižis rejl", poručuje Tica.

Čini mu se da je Beograd bliži metrou nego ikada pre.

Prema njegovim rečima, ne postoji konačno rešenje sistema, budući da mreža mora da prati razvoj grada. "Džaba deset linija metroa ako nije integrisan u sistem javnog prevoza. Mora se utvrditi hijerarhija unutar mreže i potom je inkorporirati u samu mrežu", zaključuje Tica.