Čitaj mi!

Zašto je dobro biti e-građanin

Poslednjih meseci se uhodavamo da postanemo e-građani. Na to nas tera reforma javne uprave, digitalizacija, ali prvenstveno potreba da sa državom počnemo elektronski da komuniciramo umesto da uzalud trošimo vreme i novac po raznim šalterima. Kako nam ide, i šta znamo o e-građaninu, proveravali smo na terenu.

Mnoštvo pitanja u Smederevu, jednom od 16 gradova u koju je država poslala digitalnu ekspediciju da objašnjava kako postati e-građanin, odnosno kako kreirati nalog koji omogućava da se koriste usluge državnih portala.

"Kada imate taj nalog na portalu vi možete da koristite usluge elektronske uprave da pristupate svojim podacima u Centralnom registru stanovništva, da primate rešenja na e-sanduče", rekla je Dragana Bećić, pomoćnica direktora IT kancelarije.

Ali da bi neko postao e-građanin potrebno je da prethodno uz ličnu kartu na šalteru gradske uprave od službenika dobije korisničko ime, lozinku za pristup Portalu e-Uprave, i da instalira aplikaciju na mobilni telefon.

Sada postoji informacioni sistem koji omogućava građanima da se elektronski identifikuju i koriste usluge e-Uprave. 

"Vi sada imate nalog na APR-u, na Poreskoj upravi, na e-Upravi i na iks-ipsilon sajtova. Ejd omogućava da vi imate jedno korisničko ime i lozinku i da sa tim pristupate na više portala. Naš je posao sada što mi druge institucije uvlačimo u taj sistem – jedinstveni sistem za elektronsku identifikaciju tako da ne morate da imate pet naloga nego jedan nalog a pristupaćete svim portalima", kaže Bećićeva.

Da koristimo portal e-Uprave tera nas korona koja je sve roditelje naučila da digitalno upišu decu u vrtić.

I dalje najčešće služi za zakazivanje termina za ličnu kartu i pasoš i zamenu vozačke dozvole. U najavi je još jedna usluga – besplatan elektronski potpis.