Čitaj mi!

Dete ne drži pažnju i postaje agresivno – signal da se tablet zameni boravkom u prirodi

Istraživanja u okviru Saveza učitelja Srbije ukazuju na to da su kognitivne sposobnosti dece sve slabije, kao i koncentracija i motoričke sposobnosti, rečnik siromašniji. Doktor Ranko Rajović kaže da su dva razloga za to – preterano korišćenje telefona i nedostatak kretanja.

Doktor Ranko Rajović, autor NTC programa za razvoj dece i predavač iz oblasti obrazovnih neuronauka na nekoliko pedagoških fakulteta u EU, rekao je za RTS da postoji više razloga što su kognitivne sposobnosti dece sve slabije, a prvi je nove tehnologije.

"Ne može dete da provodi tri, četiri sata za računarom, tabletom, video-igricama. Drugi važan razlog je nekretanje. Znamo da za fiziologiju dete od šest, sedam godina treba dnevno da pređe 15 do 20 kilometara. Koje dete u gradu pređe dva, tri kilometara?" – pita dr Rajović.

Dodaje da već godinama deca imaju sve lošije sposobnosti. Savet roditeljima je, ističe, da daju deci da budu "spretna i okretna". 

"Vodite ih u parkove, šume, da se penju na drveće. Dete kada je leto treba da bude na selu, a ne da sedi kod kuće", objašnjava on.

"Razvoj mozga zavisi od kretanja" 

Ističe da moramo decu da učimo da misle.

"Da bismo uspeli da ih spremimo za budućnost da misle, moraju da se kreću. Razvoj mozga jako puno zavisi od kretanja", ukazuje Rajović, koji kaže da je to zadatak roditelja, vrtića, škole.

Prema istraživanjima, kaže, u celoj srednjoj Evropi deca pokazuju hiperpažnju.

"Ne mogu da se fokusiraju. Dete uči pet, šest minuta i ne može, pauza od pola sata i onda ponovo uči pet, šest minuta, pa pauza. Roditelji mole: ajde još malo, za maminu i tatinu ljubav, ali ne može. Ali kada im date video-igricu mogu da uče dva, tri sata bez problema", smatra Rajović.

Objašnjava da moramo dete, kada se mozak najviše razvija, da učimo igranju društvenih igara.

"Moramo da učimo dete da nešto svojim mozgom savlada na stolu, a ne da mu damo video-igricu gde se hiljadu slika smenjuje i dete to prati. To nije prirodno", ukazuje Rajović.

Kada reagovati 

Ističe da dete već do sedme, osme godine mora da bude spretno i okretno.

Uvek je lakše reagovati ranije, ističe Rajović, a ako smo negde pogrešili može i kasnije, ali sa mnogo razgovora i strpljenja. Mora neko da im pokaže da osim virtuelnih svetova postoji i drugi život i način.

Ranko Rajović ukazuje na to da dete, ukoliko dosta ulazi u virtuelni svet, postaje nesigurno, agresivno, ne može da uči.

"Moramo ih izvlačiti iz toga", zaključuje dr Ranko Rajović.