Čitaj mi!

Tek će biti gužvi na putevima, saveti za vožnju po pljusku

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić kaže za RTS da je najopasniji period za vožnju kada posle suvog i toplog vremena padnu kiše. Napominje da se sledeće nedelje očekuju još veće gužve na putevima. Savetuje vozačima da uvek izbegavaju da voze noću.

Duško Pešić je, gostujući u Dnevniku RTS-a, rekao da kada su ovakve situacije, kada počnu kiše, važno je da pratimo inforativne emisije i stanje na putevima na sajtu AMSS-a.

"Kada su u pitanju vremenski uslovi, uvek posle toplog vremena, kad dođu prve kiše, to je najopasniji period. Kada se pojave ovakve jake kiše, vidljivost je smanjena i uvek je savet da zaustavimo vozilo i sačekamo da veliki pljusak prođe. Važno je da te prve kapljice vode sa prašinom stvaraju kuglice na podlozi, što utiče na stabilnost vozila", kazao je Pešić.

Zbog pojave kiše javlja se, dodaje, velika količina vode na kolovozu, odnosno dolazi do pojave akva-planinga.

"Između pneumatika i podloge nema trenja. To trenje zavisi od pneumatika. Zakon kaže da je dovoljno 1,6 milimetara, ali oni neće odvesti veću količinu vode. Druga stvar je kakvom se brzinom krećemo. Najveći problem je zadržavanje vode na kolovozu i na kraju pojava kolotraga, gde se zadržava voda i kada naiđu vozači, pneumatici ne mogu svu tu vodu da odnesu i javlja se 'fil' između pneumatika i podloge", naveo je Pešić.

Tek će biti gužvi na putevima 

Prema njegovim rečima, posebno sledeće nedelje će biti gužvi.

"Turisti koji su oko 1. jula prošli sada se vraćaju, a imamo nove turiste koji danas i sledeće nedelje dolaze. Veliki broj vozila je na putevima i tek će ih biti sledeće nedelje. Prema podacima Granične policije iz 2019. godine, od 1. do 15. jula je prošlo 1.300.000 vozila, prošle oko 750.000, a ove godine je prošlo za 45 dana oko 1.100.000 vozila. Ako gledamo nezgode, 2019. je poginulo 17 osoba za prvih šest meseci na auto-putu, prošle godine 12, a ove godine 15", ističe Pešić.

Uvek savetuje vozačima da biraju one putne pravce koji im odgovaraju.

"Statistika nam govori da su najbezbedniji auto-putevi, tu imamo i najveću bezbednost, ali, s druge strane, tu su i najveće brzine", dodaje Pešić.

Uvek treba, napominje, izbegavati noćne uslove vožnje.

"Statistike nam govore da se najveći broj nezgoda dešava od 12 do 6 ujutru. Događaju se na delovima puteva koji su monotoni. U takvim nezgodama ili je vozač ili su putnici spavali. Savet je da se krene na put ujutru, kada smo odmorni, i važno je praviti pauzu na svaka dva sata u trajanju od po 15-ak minuta i da uzimamo što više tečnosti", napominje Pešić.

Umor i brzina – dva najčešća uzroka nezgoda

Vrućine su, navodi, isto opasne i one dovode do pada koncentracije.

Uzimanje lekova je veoma opasno i na svakoj kutiji leka postoje simboli: prazan, obojen trougao i paragraf.

"Savet vozačima je da pogledaju kutiju leka i da, ako postoji neki od ovih simbola, nikako da ih ne koriste pre putovanja", izjavio je Pešić.

Jul je mesec sa najviše saobraćajnih nezgoda, a Pešić navodi da su dva najčešća razloga za to tokom letnjih meseci umor i brzina.

"Na autu-putu je uvedeno merenje prosečne brzine i one su prilično smirene. I oni koji prekoračuju brzinu, tu je efikasan rad policije sa presretačima. Umor nam je veliki problem. Važne su pauze, da krenemo naspavani. Na svim odmorištima se nalaze policijske patrole. Pojačano prisustvo policije garantuje sigurnost svima onima koji se odmaraju na tim mestima", zaključio je Pešić.