Читај ми!

U julu strada najviše vozača dvotočkaša – nema izgovora za nenošenje zaštitne opreme

Na putevima u Srbiji od početka godine poginulo je 20 vozača dvotočkaša, 15 motocikala, tri mopeda i dva putnika na motociklu. Istraživanja pokazuju da je jul u poslednjih deset godina označen kao mesec u kome strada najveći broj vozača dvotočkaša, jer ih tada i ima najviše na putevima. U Srbiji u toku godine u proseku pogine oko 50 motociklista, što je manji broj u odnosu na 2009. godinu, označenu kao "tamna godina", u kojoj je broj poginulih motociklista bio čak oko 120.

I pored toga što je motociklizam sam po sebi sloboda, ljubav i nešto lepo, postoji i njegova tamna strana. Skoro 70 posto smrtnih ishoda u Evropi u saobraćaju čine ugrožene, ranjive kategorije, pešaci, biciklisti i motociklisti, a 20 posto od smrtno stradalih su motociklisti. 

Predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista, dr Vladimir Jevtić, rekao je za Jutarnji program da postoji više rizika za nesreće. "To je pre svega manja masa motocikla od automobila koja povećava 32 puta verovatnoću da se smrtno strada u sudaru s automobilom, nego vozač automobila zbog takozvanog negativnog usporenja koje deluje na motociklistu", ističe Jevtić.

Dodaje da, ako se zaobiđu uopšteni razlozi brzina, alkohol, posle korone se pokazalo odsustvo svesti drugih vozača i motociklista, misli negde lutaju i tada je rizik povećan i agresija u svađi vozača. Tada je, kako ističe, rizik po pređenom kilometru 15 puta veći i to su situacije kada vozači kažu "izvini, nisam te video".

Da li nosite opremu ili ne – od oguljotine do smrti

Asistent, doktor Marko Majstorović je plastični hirurg, ali i bajker. "Pošto sam ja u Tiršovoj, naši pacijenti su mlađi. Imamo sve vrste povreda – od uganuća do smrtnih slučajeva i one zavise od toga da li te osobe imaju zaštitnu opremu ili ne", ukazao je Majstorović.

Upozorio je da ukoliko motociklista nema zaštitnu opremu, u najbezopasnijim slučajevima dolazi do teških oguljotina koje su na nivou opekotina i veoma se teško i dugotrajno leče.

"Najčešće su povrede glave kod osoba koje nisu nosile kacigu i tu se može jasno postaviti granica da li nosite opremu ili ne. Iza toga postoji priča kakve su posledice. Te posledice su teške: od gubitka udova do trajnog poremećaja svesti", naglasio je Majstorović.

Jevtić kaže da je bilo nekih pokušaja na nivou EU da se uvede zaštitna jakna, ali da to još nije ustanovljeno zakonski ni u jednoj zemlji.

"Ne smete imati one izgovore kao što je vrućina, morate imati kompletnu zaštitnu opremu. Istraživanja pokazuju da u osam od deset padova motociklisti imaju povrede nogu, a polovina je prelom", opominje Jevtić.

Suština je, kaže, da vozačima prilikom nezgode nedostaje jedan zaštitni deo koji u većini slučajeva stoji u motociklu jer je nekoga mrzelo da stavi to na sebe.

Posle udarca nema izvini

"Mi uglavnom fokus stavljamo na vozače motora pri čemu oni nisu jedini koji su izazvali nesreću. Veoma je bitno videti kako se drugi ponašaju, da li ste videli da li se neko prestrojava, da li vas je video u retrovizoru, da li vas je primetio. Gledam da vozim bezbedno, trudim se da to budem u ograničenju i jako pazim na ponašanje drugih u saobraćaju", savet je doktora i bajkera Majstorovića.

Upozorava da je ono što je čukanje kolima, slomljena ruka ili noga kod motociklista. "Tu nema čukanja, jer posle udarca morate da padnete i posle udarca nema izvini", naglasio je Majstorović.

Smart moto-trening 

Jevtić je naveo da je suština što se kod samog izbora motocikla na početku pravi greška. "Ako na samom početku ne izaberete motocikl koji odgovara vašim sposobnostima, veštinama vožnje, rizik da smrtno stradate je tada tri do četiri puta veći. Roditelji tada pogreše, skupe neki novac da kupe, recimo, šesnaestogodišnjaku motor, a ne ostave za zaštitnu opremu", napominje Jevtić. 

Savetuje obaveznu kupovinu zaštitne opreme, a nakon toga dolazi i obavezan moto-trening. Trening je namenjen svima, posebno je, ističe, važno da dođu mladi vozači, suština je izbegavanje opasne situacije za tri sekunde.

Posebno je upozorio: "Raskrsnica je najčešće mesto gde motociklisti stradaju, pri brzini od 100 km prelazite 28 metara u sekundi, vozači automobila, dajte pokazivač, korišćenje mobilnog u automobilu, to definitivno može nekog ubije."

Potvrdio je da je tačno istraživanje da Italijan koji vozi motor ima osam puta veću šansu da bude povređen u saobraćaju u Beogradu nego u Rimu. Definitivno je, kaže, reč o kulturi vožnje.

"Suština je: nije teško reći hvala, nije teško reći izvini u saobraćaju, svi učestvujemo i svi moramo da vodimo brigu jedni o drugima", poručio je Jevtić.

Kada bi videli kakve su povrede i posledice, dobro bi razmislili

Majstorović smatra da je potrebno da svi vide kakve posledice mogu da budu zbog prebrze vožnje i veruje da bi tada razmislili da li su za motor ili nisu.

"Potrebno je da svi vide kakve posledice mogu da budu zbog prebrze vožnje, zbog jednog trenutka u kome ste se vi osetili posebno, pa dali gas i posle toga imate životne posledice, vaša porodica ili neko drugi", ističe Majstorović.

Dodaje da je motor je veoma popularan, velike su gužve nema mesta za parkiranje i ne samo kod nas nego svuda u svetu.

I Jevtić i Majstorović savetuju motociklistima apsolutnu zaštitu opremu, treniranje vožnje i poštovanje pravila.

среда, 08. мај 2024.
17° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара