Čitaj mi!

Digitalna i medijska pismenost – pismenost 21. veka

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Fondacija "Propulsion" i Inicijativa "Digitalna Srbija" potpisale su sporazum o saradnji u oblasti digitalizacije obrazovanja, u okviru programa "Nova pismenost" koji se realizuje u saradnji sa Američkom agencijom za međunarodni razvoj (USAID).

Direktor programa "Nova pismenost" Darko Soković za Jutarnji program kaže da će škole u 2021.godini dobiti podršku ta tri partnera.

Prema njegovim rečima, 750 škola je prošlo kroz proces samoevoluacije koristeći alat "selfi". To je alat evropske komisije u kome se vidi gde škole stoje u digitalnom smislu i koliko su digitalno zrele. 

"Kroz to su prošli učenici, nastavnici i rukovodstva škola. Sada imamo izveštaje u kojima vidimo gde škole stoje, šta im je potrebno da bi unapredile digitalnu zrelost", objašnjava Soković. 

Dodaje da neke škole, ako su u centru Beograda stoje odlično, ako su na periferiji i u unutrašnjosti druga je priča. 

"Nekim školama nedostaje infrastruktura u smislu interneta, opreme a nekim nedostaje znanje. Ovo nije priča o tome da se povećaju IT kapaciteti škola nego da se digitalni rukopis uvede u potpunosti u nastavu. Ono što ćemo uraditi u sledećoj godini jeste da ćemo ovom broju od 750 škola pomoći da svaka od njih sprovede taj svoj plan digitalne zrelosti", naglašava direktor programa "Nova pismenost".

Ističe da je naš obrazovni sistem dosta žilav i da je to pokazao i tokom pandemije. 

"Pokazao je da ume da se snađe i odgovori na izazove koji se pružaju i mislim da ćemo moći školama da pružimo znanje, nastavnici će moći da prođu kroz obuke", rekao je Soković.

Prema njegovim rečima, potrebno da se nastavnicima pruži znanje u međupredmetnim kompetencijama. Učenici su dosta digitalno spremni, znaju da koriste uređaje koji su im na raspolaganju, da koriste mobilne telefone i sve ono što im nudi savremeno doba ali pitanje je koliko su digitalno pismeni, odnosno kako se u tom svetu snalaze, smatra Darko Soković. 

Naglašava da se ovde postavlja pitanje kako da deca iskoriste one alate koji su im dostupni za obrazovanje. To je suština inicijative koja se radi sa "Digitalnom Srbijom" i Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i dodaje da država Srbija prepoznaje da su teme digitalne i medijske pismenosti zapravo pismenost 21. veka.

Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i inicijativa "Digitalna Srbija" su najvažniji partneri i radimo sa ekspertima koje je angažovala "Digitalna Srbija", objašnjava Soković. 

Dodaje da je Zavod ustanova koja se time i inače bavi i to je njen sistemski zadatak unutar Vlade i ministarstva prosvete a da će angažovati i nezavisne stručnjake koji će na izveštaje svake pojedinačne škole raditi sa nastavnicima. 

"Već je pokazan izuzetan nivo predanosti ovome, skoro 83.000 učenika i nastavnika je prošlo kroz evaluaciju i to samo govori da ljudi žele da idu napred a često su im potrebni resursi koji nisu nužno novčani nego se nalaze u znanju, deljenju sličnih iskustava", poručuje direktor programa "Nova pismenost".

Digitalizacija u obrazovanju vrsta demokratizacije 

Ističe da je tehnologija odnosno digitalizacija u obrazovanju određena vrsta demokratizacije. 

"Mi na taj način možemo i školama koje su fizički na mestu gde je više resursa u centru grada i nekim drugim koje su u manjim mestima da imaju pristup istim resursima i istom setu alata i tako im pomognemo da digitalne alate iskoriste tako da se ta razlika smanji", kaže Soković. 

Dodaje da je ideja programa "Nova pismenost" da ta vrsta demokratizacije tehnologije, demokratizacije znanja, kritičkog mišljenja je jedino što može da nas povede napred u 21. vek.

Prostor koji se tu otvara nije toliko u digitalnim veštinama ili medijskim veštinama već u tome kako razumemo svet oko sebe. Kako biramo informacije, kako koristimo alate koji su nam na raspolaganju i na osnovu toga odlučujemo - to je suština medijske i digitalne pismenosti, smatra Darko Soković. 

Poručuje da kada govorimo o novoj pismenosti možemo da govorimo i o novom patriotizmu. To je novi način gde mi razumemo da u delovima velikih sistema možemo da uradimo nešto da ljudi mogu sisteme da pomere napred i da to sve više postaje paradigma 21. veka da ne možemo da očekujemo da to neko umesto nas reši.