Avioni An-2 i "dromader" u operaciji oslobođenja Beograda od komaraca

Komarci ovog leta zadaju velike probleme Beograđanima. Iako je rađeno zaprašivanje iz vozila sa zemlje, čini se da su svi jedva dočekali da se u akciju uključe avioni. Angažovana je JAT Privredna avijacija sa avionima M-18 "dromader" i An-2.

Građani Beograda i okoline mogli su ovih dana da vide u niskom letu avione JAT Privredne avijacije koja je angažovana za ovaj posao. Tu su letelice koje zbog niskog leta, i retro izgleda izazvaju svačiju pažnju, a često i razne šale. 

Recimo prvo nekoliko reči o JAT Privrednoj avijaciji. Ta kompanija u današnjem obliku je nastala izdvajanjem iz "JAT Ervejza" u novembru 2009. godine, sa 100 odsto državnim kapitalom. Do tada je poslovala u okviru velikog preduzeća sa kojim je i delila sudbinu.

Avioni su primenjivani u poljoprivredi, najpre u prskanju vinograda, a posle i u suzbijanju korova, prskanju šećerne repe i prihranjivanju žitarica mineralnim đubrivom. Kasnije je formirana i protipožarna eskadrila.

Za zaprašivanje komaraca ovih dana u Beogradu angažovani su avioni M-18 "dromader" i An-2.

An-2 – moćan, a ne zahteva mnogo  

Prvi avioni An-2 ušli su u sastav JAT Privredne avijacije 1977. godine, i to tri komada.

Reč je o lakom avionu sa mogućnošću višenamenske primene. Koncipiran kao dvokrilac sa malim specifičnim opterećenjm po jedinici površine.

Koristi se za civilne i vojne potrebe u mnogim zemljama. Između ostalog, koristi se za taktički transport, sportsko padobarnstvo, poljoprivredu... Zbog široke upotrebe za u poljoprivredi zvali su ga i "kukuruznik".

Prvi primerak je proizveden daleke 1947. godine, a u periodu do 1992. je proizvedeno čak 18.000 letelica u različitim varijantama. Teško da se još neki avion proizvodio toliko dugo, uprkos tome št su kasnije varijante bile modernizovane i znatno udobnije. 

Masovnoj upotrebi je doprinela robusnost aviona, velika tolerancija na uslove eksploatacije, mogućnost poleta sa malih nepripremnjenih poljana, velika pouzdanost i niska cena.

Zbog toga što ne zahteva velike poletno-letne staze, mnogi smatraju da je to avion koji se najviše približio helikopteru po poletno-sletnim karakteristikama. U tom maniru, ima još jedan nadimak: "kalašnjikov u avijaciji". 

Iz kokpita je odlična preglednost, čak i nadole, a pilot i kopilot imaju udvojene komande.

An-2 je dugačak skoro 13 metara a visok četiri metra. Ima razmah krila 14 i 18 metara. Prazan je težak 3.450 kilograma, a maksimalna težina pri poletanju mu je 5.500 kilograma.

Maksimalna brzina mu je 260 kilomatara na čas, sa doletom od 900 kilometara i plafonom leta od 4.500 metara.

Zanimljivo je da su ga koristile i vojske, i to za taktički transport vojnika, ranjenika, opreme i sredstava logističke podrške. To je bilo rizično jer je potpuno nenaoružan i ranjiv od svih dejstava i iz vazduha i sa zemlje.

"Dromader" proizvođen do 2017.

Drugi tip aviona koji je angažovan na zaprašivanju komaraca je M-18 "dromader". To je jednomotorni niskokrilni avion poljske kompanije PZL. Koristi se u poljoprivedi i kao vatrogasni avion.

U periodu od 1980. do 1986. JAT Privredna avijacija je nabavila čak 18 letelica tog tipa.

"Dromader" je razvijen na bazi licence aviona M-2R, američke firme "Rokvel".

Trup aviona je čelični, obložen aluminijumskim limom. Zaista je upečatnjivog izgleda, a mnogi ga porede sa bombarderima iz Drugog svetskog rata. Zbog toga što mu je kabina izdignuta, nalik grbi, nazvan je "dromader" (naziv za jednogrbu kamilu).

Rezervoar je smešten iz motora, i kapaciteta je od 2.000 do 2.200 kilograma hemikalija ili đubreta.

Krila su pravougaonog oblika s rasponom od 17,70 metara. Dužina aviona je 9,74 metara a visina 3,70 metara. Prazan je težak 2.700 kilograma, a maksimalna brzina mu je 200 kilometara na čas, sa doletom od 970 kilometara i maksimalnom visinom od 6.500 metara.

Proizvodnja ovog aviona je počela 1978. godine, i trajala je čak do 2017. Proizvedeno je 759 primerka, ali su avioni prodati u više od 24 zemlje.

Jugoslavija je kupila ukupno 34 ova aviona, a JAT Privredna avijacija ih je imala 23.

Zbog čeka su dobri An-2 i "dromader" 

U kompaniji ističu da je prednost An-2 i "dromadera" u odnosu na avione koji su do tada korišćeni u povećanoj nosivosti rezervoara sa hemikalijama, maksimalnoj poletnoj težini i većem radnom zahvatu u suzbijanju komaraca i povećanoj radnoj brzini.

Avioni su dodatno opremljeni savremenim mikronerima AU 5000 engleske proizvodnje i mogu da prskaju odabrane kapi u dijapazonima od 40 do 500 mikrona, a služe za zaprašivanje iz vazduha, navedeno je na sajtu JAT Privredne avijacije.

An-2 i "dromodor" imaju bogatu istoriju u različitim namenama, i više puta su se dobro pokazali u zaprašivanju komaraca. Zbog toga, Beograđani su se s razlogom radovali kada su ih ovih dana ugledali na nebu.

уторак, 23. април 2024.
13° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво