Električne trotinete može da vozi ko kako hoće, šta Srbija preduzima

Trotinete mnogi vide kao jeftin prevoz koji ne zagađuje životnu sredinu, dok su za druge prava "napast" zbog haotične vožnje. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za RTS da je kod nas trenutno situacija takva da trotineti nisu prktično regulisani nikakvim pravilima, oni su ispod zakonodavnog radara, tako da mogu da se ponašaju kako im je volja.

Zbog nekoliko ozbiljnih saobraćajnih udesa u Minhenu, nemački Bundestag mogao bi da donese odluku o zabrani električnih trotineta u toj zemlji od 1. juna. Sunčani dani i toplo vreme preduslovi su da i u Srbiji počne sezona trotineta.

Ova moda trotineta je kod nas malo zakasnila. I kad su se u nešto većoj meri pojavili na ulicama u Srbiji, shvatili smo da nemamo propis kojim bi se regulisala vožnja trotinetom.

Gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja je rekao da nismo samo mi zatečeni.

"Mnoge države koje su se susrele sa tom novotarijom bile su malo iznenađene, nisu reagovale na samom početku. Kod nas je trenutno situacija da trotineti nisu prktično regulisani nikakvim pravilima, oni su ispod zakonodavnog radara, tako da mogu da se ponašaju kako im je volja", istakao je Okanović.

Prema njegovim rečima, teoretski može da ga vozi svako – i pijan čovek i dete, i to nije dobra situacija.

"Očekujem da će to uskoro biti regulisano, postoji stav među zakonodavstvom da to treba što pre da se reguliše – samo je pitanje kako će to biti učinjeno", rekao je Okanović.

Nekoliko modela za regulisanje 

Postoji nekoliko modela kako da se to reguliše – jedna je vožnja trotoarom, čak biciklističkim stazama, a treća je kolovozom.

Okanović kaže da postoji jedan model koji postoji u svetu, a postoji saglasnost koji mi nećemo primeniti – a to je potpuna zabrana. U Velikoj Britaniji su zabranjeni, možete da koristite električne trotinete samo na svom privatnom posedu.

Slična inicijativa postoji u Švedskoj, možda je i već usvojeno, kaže Okanović.

Okanović pojašnjava da Srbija ne razmišlja trenutno o tome, ali glavna dilema je šta je uopšte trotinet, ko će moći da ga vozi i da li će se voziti trotoarima ili kolovozima.

Postoje električni trotineti koji mogu da razviju brzinu veću od 50 kilometara na čas i po tome su zapravo motorna vozila, istakao je Okanović.

S druge strane, upotreba električnih trotineta već je uzela danak u krvi u svetu, kod nas je bilo povređivanja na trotoaru, ali ne i smrtnih slučajeva.

"Trotoari su za pešake, ako legalizujemo kretanje trotineta trotoarom, onda svaki put kada izlazite iz zgrade, kuće, moraćete da gledate levo i desno da li ide trotinet", upozorava Okanović.

Kaže da električni torotinet ima potencijal da usmrti čoveka, pogotovo kad su u pitanju deca, invladi i starije osobe.

Generalno su električni trotineti najsličniji biciklima, izuzev brzine, većina evropskih država ih je prepoznala kao bicikle.

Govoreći o brzini, Okanović kaže da može da se ogranični brzina trotoaru da bude osam kilometara na čas, ali se postavlja pitanje kako će se to kontrolisati.

broj komentara 3 pošalji komentar
(subota, 29. feb 2020, 12:21) - Djuradj [neregistrovani]

@E...

Po tvojem shvacanju,haos je idealno resenje.

(subota, 29. feb 2020, 12:01) - anonymous [neregistrovani]

e...

nece me iznenaditi da nasi "eksperti" izmisle nesto poput registracije ili oduke za vozace trotineta, nebi bilo lose popuniti budzet sa malo ekstra novcima jel...

(subota, 29. feb 2020, 11:36) - anonymous [neregistrovani]

Slobodna osoba

Slobodno kretanje ali odgovorno. Ti trotineti ne bi trebalo da voze brze og 15 km na sat jer je ta brzina nedovoljna da bi se dobila telesna povreda ne vise od ogrebotina, ako vec ta osoba nema slem na glavi pa padne nezgodno i udari glavu pri padu. Zato treba da je obaveza za sve osobe da nose slem za glavu koje su priznate od osiguranja.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">