Zaštitnik građana traži odgovore o prekomernom zagađenju vazduha

Zaštitnik građana Zoran Pašalić pokrenuo je postupak kontrole Ministarstva životne sredine. Postupak je pokrenut jer prekomerna zagađenost vazduha pogađa veći broj gradova i lokalnih samouprava u dužem vremenskom periodu. Zatraženi su odgovori od Ministarstva o činjenicama i okolnostima zagađenja.

Zoran Pašalić u saopštenju podseća da je još u 2018. godini u Republici Srbiji kvalitet vazduha zvanično bio svrstan u III kategoriju (prekomerno zagađen vazduh), i to u Beogradu, Kraljevu, Valjevu, Kragujevcu, Subotici, Sremskoj Mitrovici, Pančevu, Užicu, Smederevu i Kosjeriću.

"U svim ovim mestima uzrok prekomernog zagađenja bile su suspendovane čestice PM-10 i/ili PM-2,5. Prema dostupnim podacima doprinos drumskog saobraćaja je bio po šest odsto za obe navedene zagađujuće materije, dok je većina emisija dolazila iz toplana snage manje od 50 megavata i individualnih ložišta", navedeno je saopštenju.

Navodi se i da je trend iz 2018. godine nastavljen i u 2019. godini.

"Naime, prekomerna zagađenost vazduha u Beogradu kao i u drugim gradovima u Srbiji u kojima su poslednjih meseci takođe zabeležene visoke koncentracije pomenutih čestica opravdano su uznemirile javnost i građane i nedvosmisleno ukazale na neophodnost preduzimanja hitnih mera u cilju uspostavljanja preporučenih bezbednosnih granica za kvaliteta vazduha", poručio je zaštitnik građana. 

Istakao je da, s obzirom na to da do građana dolaze različite informacije o vrednovanju dobijenih rezultata zagađenja, kao i o uzrocima zagađenja i merama koje Ministarstvo životne sredine preduzima ili razmatra da preduzme, traži da se dostavi obaveštenje o određenim činjenicama i okolnostima. 

Prvo – iz kojih razloga uprkos negativnim ocenama kvaliteta vazduha u 2018. godini Ministarstvo životne sredine nije blagovremeno preduzelo ili predožilo konkretne mere za smanjenje zagađenja vazduha i unapređenje energetske efikasnosti.

Drugo – s obzirom na to da stručna javnost ukazuje na više različitih uzročnika zagađenja vazduha i to sagorevanje uglja lošeg kvaliteta u termoelektranama, intenzivniji saobraćaj, individualna ložišta i trenutni vremenski uslovi, da li je Ministarstvo životne sredine izvršilo analizu osnovnih, dominantnih uzročnika visokog stepena zagađenja pojedinačno po gradovima i jedinicama lokalne samouprave.

Treće – da li je u odnosu na utvrđene najznačajnije uzročnike zagađenja vazduha Ministarstvo životne sredine predvidelo i predložilo preduzimanje hitnih kratkoročnih, ali i dugoročnih mera radi njihovog suzbijanja i koje su to mere, i ukoliko nije - iz kojih razloga to nije učinjeno.

Četvrto – da li se javnost redovno i potpuno informiše o trenutnom stanju, odnosno da li se građanima pruža dovoljno podataka o vrsti i obimu informacija o izmerenim vrednostima, njihovom značaju, kao i o uticaju koje izmerene vrednosti zagađujućih materija mogu imati na njihovo zdravlje.

Rok za odgovor Ministarstva životne sredine je 15 dana. Nakon sagledavanja odgovora organa i procene, Zaštitnik građana će obavestiti javnost o daljim koracima, zaključuje se u saopštenju.

broj komentara 13 pošalji komentar
(utorak, 14. jan 2020, 12:53) - Јарослав С. Петровић [neregistrovani]

Руска технологија нам једино може помоћи

Ово је превршило сваку меру. Подхитно да се уведе руска Амбилифе технологија за пречишћивач ваздуха у Србију и да се народу омогући да дише. Руси су свој проблем са загађењем ваздуха управо овако решили.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 19:33) - anonymous [neregistrovani]

Kutija

Ljudi vise ne koriste jedan automobil po porodici vec tri/četiri, a vecina su stari po 15-20 godina. U Barseloni od 7 ujutru do 8 uvece u vecini grada zabranjeni su dizelasi i benzinci, samo su dozvoljena elektricna.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 19:32) - Александар [neregistrovani]

Лигнит

Постоји још једна ставка, а то је да наше термоелектране у 99% случајева користе лигнит и не само код нас него и у БиХ, Северној Македонији, Албанији, Црној Гори - укратко, тамо где су на Балкану загађења и највећа. У развијенијим земљама Европске уније употреба лигнита је ограничена на мање од 40% термоелектрана, тј. енергије добијене из њих. Лигнит је једно од најјефтинијих и најпрљавијих горива. Кориштењем других врста угља, које су истина, исплативије за трговину, смањило би се значајно загађење, као и здравствени трошкови, а омогућила би се и финансијски безболнија транзиција ка здравијим видовима енергије будућности. Лигнит - само се њега отарасите за почетак и решили смо пола проблема.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 19:27) - anonymous [neregistrovani]

U razvijenim zemljama...

su zelene stranke u stalnom usponu.

Kod nas, smanjenje zagadjenja i ocuvanje zivotne sredine, cak nije ni tema na izborima.

Dok ovo ne postane politicka tema, o cistijem vazduhu mocicemo samo da sanjamo.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 19:24) - Паметњаковић [neregistrovani]

Увек се ложило.

Увек, деценијама уназад, грађани су ложили током зиме и никада није било овако, чак и кад није било ветра. Тако да је очигледно да су неке фабрике, топлане и електране проблем, јер очигледно користе нешто што нису користили раније. Ако потраје доћи ће до пораста канцера наредних година, ми смо сви већ оштећени, довољно је само неколико дана да се удише и штета је непоправљива.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 19:24) - anonymous [neregistrovani]

Predlog

Treba povecati porez na ugalj, strogo zabraniti i sankcionisati nelegalnu secu i promet drveta.

Na drugoj strani treba dotirati cenu gasa, tako da gas bude pristupacniji za sto veci broj gradjana.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 18:39) - Stefan [neregistrovani]

Zagadjivaci

Privatna vozila nisu ni 20% ovog zagadnjenja već lozista!

(ponedeljak, 13. jan 2020, 17:54) - Anonymous [neregistrovani]

Pa ima rešenja

Počnite da koristite javni prevoz, kad je lepo vreme koristite bicikle, ograničite broj parking mesta i uvedite par nepar politiku u svim gradovima.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 17:45) - anonymous [neregistrovani]

Ugalj

Za pocetak neka samo zabrane ugalj i neka se kontrolise sta ljudi sve loze u individualna lozista .
U perspektivi bi trebali i sve vise da koristimo geotermalne izvore vode kojih Srbija ima dosta.

(ponedeljak, 13. jan 2020, 17:44) - RA.dj. [neregistrovani]

Vazduh

Pa ni u jednoj drzavi nema toliko starih automobila a posebno dizelasa kao kod nas a nasi ljudi jos vade i katalizatore i prolaze na tehnickom pregledu pa nije ni cudo sta imamo zagadjen vazduh, probajte da vozita iza nasih starih autobusa i kamiona pa vidite sta izlazi iz auspuha? Uvesti strogu kontolu svih dizelasa objasniti da se mora ugradiri patikel filter i katalizator pa ili ugradi ili ne vozi samo se tako moze poboljsati vazduh i napraviti kontolu uglja koji gusi da te bog sacuva a na selu ljudi loze sve i svasta pa i plasticne flase. Sve sam video i doziveo, grozota i sramota nasih ljudi. Uvedite svagde merenje i videcete gde smo.