Gde su srpski ledolomci?

Od šest ledolomaca koji su bili u državnom vlasništvu, samo dva su ostala u funkciji. Dva ledolomca su od 2002. godine ukotvljena u Novom Sadu i sada su već havarisana. Treći je nasukan u Zemunu, a četvrti se nalazi negde na Savi.

Za vreme bivše SFRJ, Srbija je sa 10 brodogradilišta bila treća svetska sila u brodogradnji. U njima je proizvedeno i šest ledolomaca koji su bili u državnom vlasništvu.

Međutim, posle privatizacije, dva ledolomca nekada jedne od najvećih brodarskih firmi "Heroj Pinki", a danas "Dunav grupe agregati", ukotvljena su od 2002. u Novom Sadu. Sada su već havarisana. Treći, takođe u vlasništvu firme, nasukan je u Zemunu, a njihov četvrti ledolomac – negde je na Savi. Preostala dva, koja su u vlasništvu EPS-a i Preduzeća "Ivan Milutinović", bore se s ledom. 

Na obali Dunava, u Novom Sadu, ledolomci "Vučevo" i "Čakor" čekaju da postanu staro gvožđe. Mašinac Živko Modić, koji je na njima proveo pola radnog veka, žali što je dozvoljeno da budu zapušteni i uništeni.

"Mađari imaju iste take brodove. Čuli smo u vestima da je u Budimpešti minus 26 i da su 85 odsto imali led. Oni su već angažovali svoje ledolomce, koji su potpuno isti ovakvi brodovi, a kod njih su u funkciji", kaže Živko Modić.

Nasukani ledolomac "Petrovaradin" je na obali Dunava kod Zemuna. Led ga je zaustavio da ne napravi štetu splavovima pored kojih je prolazio.

Sva tri ledolomca, i četvrti, koji je negde na Savi, posle menjanja nekoliko vlasnika, završila su u rukama "Dunav grupe agregati" Dušana Borovice.

Da li postoje plan i namera da se osposobe, nismo saznali, jer je zgrada nekadašnjeg giganta zaključana, a na telefon se niko ne javlja.

"Po direktivama EU, mi smo počeli da zatvaramo brodogradilišta putem privatizacija koje su vršene zato što nismo smeli kao država da vršimo donacije za brodogradnju, a to nije tačno, jer kad pogledate jedan 'Finkatijeri' – brodogradilište, koji je u državnom vlasništvu u Italiji, perfektno funkcioniše", kaže Nenad Dragović iz Privredne komore Srbije.

Tako, sada, bitku sa ledom vode samo EPS-ov ledolomac i brod "Topola", vlasništvo Preduzeća "Ivan Milutinović", a šteta od leda na rekama je već oko 70 miliona evra.

"Doneta je odluka da se u narednih godinu dana kupi još jedan ledolomac koji će pokrivati sektor od Beograda do Novog Sada", kaže Veljko Kovačević, pomoćnik ministra za vodni saobraćaj.

Poređenja radi, Mađarska ima 22 ledolomca – 13 na Tisi, osam na Dunavu i jedan na Balatonu. Svi su u državnom vlasništvu i njihova privatizacija se ne dozvoljava.

broj komentara 9 pošalji komentar
(četvrtak, 19. jan 2017, 10:29) - anonymous [neregistrovani]

...

Umesto da Srbija danas ima aktivnih 16 ledolomaca imamo 2. Istražite ko je i kada to naložio uništiti!

(četvrtak, 19. jan 2017, 10:03) - anonymous [neregistrovani]

ledolomci

Eto sta se desaava kada se slepo slusa EU!Privatizovati drzavne ledolomce,glupa ideja.Madjarska je pametnija od nas u svakom pogledu!

(sreda, 18. jan 2017, 23:53) - аnonymous Ојађени порески обвезник [neregistrovani]

Ледоломац

Држави Србији не требају ледоломци. Владајуће елите успеле су да продају и да униште исте, а сада када треба да се разбија лед на Дунаву за један час рада плаћамо 550 а кад неради 300 EUR-a.
Народна изрека постоји и она гласи: ,,ШТО У КУЋУ ТРЕБА У ЦРКВУ СЕ НЕ НОСИ''. Све ће то платити порески обвезници.

(sreda, 18. jan 2017, 22:34) - anonymous [neregistrovani]

da li je baš tako

@Bez reči.. Mađarska je u EU a ledolomci u državnom vlasništvu.Pitam se da li je baš EU ili je nekom bilo opravdanje za sve loše što su uradili.

(sreda, 18. jan 2017, 21:59) - anonymous [neregistrovani]

Tuga

Mi se sjetimo nečega ili nekoga samo kad zaškripi ili nas nesto lupi po glavi tad se osvjestimo.Nista neradimo i ono sto radimo nije kvalitetno.

(sreda, 18. jan 2017, 21:17) - anonymous [neregistrovani]

Treca svetska sila u brodogradnji...

...nije bila Srbija, nego SFR Jugoslavija. I ne konstantno, vec samo jedno kratko vreme, krajem osamdesetih godina. Inace je bila konstantno u prvih deset sila komercijalne brodogradnje tokom celih osamdesetih godina, sto uopste nije bio rezultat za potcenjivanje. Najveci deo tog obima proizvodnje dolazio je iz tri velika hrvatska brodogradilista (Uljanik, Treci Maj i Brodosplit), ali je i proizvodnja srpskih brodogradilista bila impozantna - u svakom slucaju za ponos.

(sreda, 18. jan 2017, 20:55) - Лучо Русофил [neregistrovani]

То се зове резултат нерада

Штедљив и марљив народ као Мађари нису продали бродове него су у погону и раде јер се брине држава о својој имовини.

(sreda, 18. jan 2017, 20:52) - anonymous [neregistrovani]

Bez reči..

Kaže po direktivi EU odradjene privatizacije kako bi se upropastila ekonomija.. Prvo ti sapliću noge pa ti pomažu da ustaneš. Jesu humani.. A još ovi naši tada što su učestvovali u svemu tome.. Nek im je na dušu.

(sreda, 18. jan 2017, 20:13) - Патриот [neregistrovani]

Никакво чудо!

Где су српски ледоломци? Исто тамо где су нам и велика предзећа, на отпаду. Само када бисмо и те "домаћине" који тако газдују послали на "отпад", где би нам био крај.