Novi život ili smrt sporednih koloseka

Država je odlučila da više od 800 km pruga u Srbiji, za koje je utvrđeno da su ekonomski neisplative, poveri zainteresovanim lokalnim samoupravama i pokrajni na upravljanje. Iz Topličkog i Nišavskog okruga ističu da nemaju sredstava da se brinu o prugama, iako su im, kako građani kažu, potrebne. Na pojedinim deonicama, na kojima vozovi godinama ne saobraćaju, ponovo biti uspostavljen saobraćaj, a na nekima zauvek ugašen.

Za godišnje održavanje pruge od Doljevca do Merdara, potrbeno je, tvrde stručnjaci, oko 270.000 evra. Nijedna od pet opština Topličkog i Nišavskog okruga, kroz koje prolazi pruga, nema toliko planiranih para u budžetu.

Načelnik Nišavskog okruga Aleksandar Cvetković napominje da su
Doljevac, Žitorađa, Kuršumlija i Blace nalaze među 46 najnaerazvijenijih opština u Srbiji. "Zamislite kada bi smo im i ovu mogućnost za neki budući razvoj oduzeli, učinili bismo veliki greh prema tim ljudima", smatra Cvetković.

Da ovaj strateški važan železnički pravac ka Kosovu i Metohiji treba sačuvati, u Toplici i Nišu nema dileme.

Prugom od Doljevca do Meradara, dugom 88 kilometara, voz sada saobraća dva puta dnevno. Kreće se brzinom od 40-50 kilometara na sat. Iako stručnjaci kažu da je ova pruga eksonomski neisplativa, žitelji Topličkog i Nišavskog okruga tvrde da im je veoma važna.

Građani ističu da autobus košta 200 dinara, a voz 65 i dodaju da meštani sedam sela koriste prugu.

Privrednici spremni da pomognu revitalizaciju pruge 

Gašenjem nekadašnjih fabrika, na ovom putnom pravcu proredili su se i teretni vozovi, ali su privrednici spremni da pomognu revitalizaciju pruge, jer u kraju sada posluju i strane multinacionalne kompanije.

"Mi koristimo najskuplji vid saobraćaja, teške kamione i za izvoz i za domaće tržište, a sve to može da se radi i železnicom koja je najjeftinija", kaže direktor AD Planinka-Kuršumlija Radovan Raičević.

Direktor Sektora za saobraćaj AD Infrastruktura Železnice Srbije Milan Maksimović navodi da veliki broj opština nije finnasijski spreman da postane upravljač železničkom infrastrukturom. "Međutim, lokalne samouprave pokazale su zainteresovanost i spremnost da upravljaju prugama i organizuju saobraćaj samo da se na tim prugama ne obustavlja saobraćaj", dodaje Maksimović.

Za održavanje pojedinih pruga, problema neće biti. Putni pravac između Paraćina i Starog Popovca, na primer, proradiće posle tri godine, jer su za njegovu obnovu zainteersovani popovačka cementara i paraćinska staklara.

broj komentara 2 pošalji komentar
(ponedeljak, 18. jul 2016, 09:17) - anonymous [neregistrovani]

Nema dileme

Kao i sve ostalo i ovo ce otici u propast.

(nedelja, 17. jul 2016, 21:17) - anonymous Rile [neregistrovani]

Javno - privatno?

A sta bi sa dugo najavljivanim javno - privatnim partnerstvom? Zar ne postoji privatnik ili konpanija zainteresovani da kupe dizel lokomotivu I nekoliko vagona I organizuju saobracaj? Cini mi se da bi,makar,turisticka organizacija tih opstina imala interes da voz saobraca.

div id="adoceanrsvdcfhklggd">