Kako smanjiti broj saobraćajnih nesreća

Veći broj policijskih patrola i kažnjavanje daju samo kratkoročne rezultate, država mora više pažnje država da posveti preventivi, upozoravaju stručnjaci.

Proteklog vikenda u Beogradu je u saobraćajnim nesrećama poginulo šestoro ljudi, a petoro je teško povređeno, što su podaci među najgorima u prošlih nekoliko godina. U saobraćajnoj policiji kažu da mogu da rade i više i bolje, ali da ne mogu samo oni da se bave bezbednošću saobraćaja. Stručnjaci smatraju da je kažnjavanje samo jedna od mera, a da preventiva daje dugoročne rezultate.

Godišnji odmori i visoke temperature ispraznili su ulice. Za mnoge to znači da mogu da voze brže nego što je dozvoljeno. Zbog toga je policija tokom vikenda kaznila 260 vozača. Neki su u saobraćaju i bez dozvole: za vikend ih je uhvaćeno čak 145. Gotovo 290 njih vozilo je pod dejstvom alkohola. Podaci koji upozoravaju.

Dragan Bogosavac iz Uprave saobraćajne policije kaže da je pitanje koliko je još vozača učestvovalo u saobraćaju a da ih nije otkrila saobraćajna policija.

"Još uvek kod vozača ne postoji svest da takvim ponašanjem mogu ugroziti i svoju i tuđu bezbednost", kaže Bogosavac.

U Švedskoj, godišnje u saobraćajnim nesrećama u proseku nastradaju 3,2 osobe na 100.000 stanovnika, a u Srbiji skoro 11.

Stručnjaci upozoravaju da veći broj policijskih patrola i kažnjavanje daju samo kratkoročne rezultate i da više pažnje država mora posvetiti preventivi.

"Jedna od toga je da učimo decu, ne možemo jedne godine da sprovedemo akciju i da smatramo da smo završili akciju, sledeće godine su nova deca u osnovnim školama, druga su porasla, ne možemo da se zadovoljimo time da to ne radimo", kaže Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta.

U Srbiji je prošle godine u saobraćajnim nesrećama stradalo više od 600 ljudi. Mnogi i zbog nevezanog pojasa.

Profesor Vujanić kaže da je u Švedskoj pet odsto građana ne vezuje pojas a kod nas oko 35 odsto građana.

"Šveđani smatraju da im je to jedan od najvećih problema, a mi smo zgranuti kako može pet odsto građana koji ne vežu da bude problem. Da, ali u vozilu od poginulih 50 odsto nije bilo vezano", kaže Vujanić.

Saobraćajci kažu da svi u sistemu mogu više da urade. Prema rečima Dragana Bogosavca, neophodno je da saobraćajna policija radi više i bolje da bude prisutna na mestima gde je to najneophodnije.

"S druge strane građani učesnici u saobraćaju moraju da budu svesni da mogu učestvovati u saobraćaju samo na način koji je propisan zakonom i na način gde neće ugrožavati ni svoju niti bezbednost drugih učesnika u saobraćaju", kaže Bogosavac.

Devedesetih je u Beogradu godišnje ginulo skoro 350 ljudi, a sada je taj broj između 115 i 130.

broj komentara 21 pošalji komentar
(utorak, 30. jul 2013, 14:14) - anonymous [neregistrovani]

Опет ја

Већ ми је досадило да пишем коментаре у вези са стањем у саобраћају, али ако се над овим коментаром барем неко замисли можда то неком и помогне да остане жив или избегне инвалидитет.
По мом мишљењу, саобраћај, као и свака друга сфера друштва, није имуна на стање друштва у целини, другим речима, стање у саобраћају је само одраз стања у целом друштву.
Ево нпр. погледајте то овако: фаровима блицате возачима из супротног смера упозоравајући их да се на путу иза Вас налази саобраћајна полиција. Да ли сте икад помислили да је тај возач коме сте блицали својом брзом и бахатом вожњом у саобраћају угрозио и себе и своје сапутнике и Вас и све друге учеснике у саобраћају!!!???
Дакле, ствар је у нашој свести и сасвим је јасно да саобраћајна полиција ту не може сама ништа да учини јер не могу они стајати на сваки 100 метара пута и исправљати наш менталитет.
Исто тако, морам да подсетим да је држава 2009/2010 г. када је доношен садашњи закон о безбедности саобраћаја успела да интензивном медијском кампањом и тада драконски запрећеним санкцијама смањи број саобраћајних удеса и страдалих у њима.
Дакле, свакодневна медијска кампања, учење у школама од малих ногу, драконски запрећене казне и њихова ефикасност и неселективност, а после када будемо имали више новаца и све остало.

(utorak, 30. jul 2013, 12:10) - Alija Sirotanovic [neregistrovani]

kazne

Nazalost kazne ne pomazu mnogo, jednostavno imate psihopate za volanom koji ce da krse zakone taman i da se uvede smrtna kazna

(utorak, 30. jul 2013, 12:08) - anonymous [neregistrovani]

kratko i jasno

uzeti i u praksi sprovesti zakon svajcarske i kazne naplacivati prema zaradi tako kad plati siroma za brzu voznju njemu uzmu ceo prihod u kuci ,a bogatima dzeparac.i obavezno oduzimanje vozila za teske prekrsaje.a za mito od 1 do 5 god zatvora za potizaj ucesnika u saobracaj

(utorak, 30. jul 2013, 11:48) - anonymous [neregistrovani]

Navika

Tesko da ce se nesto promeniti bilo kojom merom strucnjaka dok sami vozaci ne shvate u svojim glavama da su oni najodgovorniji za bezbednost. Trideset godina sam ziveo u Srbiji a poslednjih cetiri zivim u Svakcarskoj pa kratko uporedjivanje situacije u saobracaju: ogranicenja ista i ponekada za 20km putujem i po sat vremena autoputem a van naselja i duze i nikada nisam cuo zvuk sirene niti video auto koji prolazi zaustavnom trakom dok u Srbiji na mali zastoj pocinju trube a ne pokusati proci negde na kvarno pa makar preskociti i jedan auto prosto nije normalno, na putevima van naselja ogranicenje 80 za cetiri godine nisam video preticanje isto tako nisam video patrolu saobracajne policije postoje fiksni radari dok u Srbiji nisam video na deonici od 1km da nema preticanja a patrole se mogu videti makar jednom sedmicno i td. Putevi su bolji ovde ali nije to neka ogromna razlika i ovde ima krpljenja koje nije uradjeno bas najbolje ali velika i veoma bitna razlika je kvalitet auta (ispravnost), zato regulisati tehnicke preglede vozila u praksi ne samo na papiru i najvaznije izmeniti svest vozaca u ponasanju tokom voznje, krenite malo ranije i stici cete na odrediste na vreme, postaviti fiksne radare na osetljivim mestima a skloniti policiju koja uzima mito i radi samo za sebe. Srecan put!

(utorak, 30. jul 2013, 11:42) - anonymous [neregistrovani]

Infrastruktura!!!

Obezbedite infrastrukturi,izgradite auto puteve,tangente oko vecih gradova i prosirite trake.Sredite konacno tu Ibarsku magistralu,potrebne su po dve trak eminimum u oba pravca!To je problem u Srbiji saobracajnih nesreca u Srbiji.Izadjite malo van,prosetajte po drugim evropskim zemljama,sve ce vam biti jasno!

(utorak, 30. jul 2013, 11:30) - anonymous [neregistrovani]

Tehnologija

Saobracaj je tehnologija. Resenje je u tehnologiji. Za pocetak dati subvencije za sisteme bezbednosti prilikom kupovine vozila. Recimo ESP je vrlo koristan, cak bi trebalo da bude i obavezan. U perspektivi i drugi sistemi bi trebalo da budu obavezni, recimo elektronsko ogranicenje brzine kao i sistem koji automatski koci vozilo kada detektuje da ce doci do sudara.

(utorak, 30. jul 2013, 11:29) - anonymous [neregistrovani]

Haos

Da li ste ocekivali postovanje zakona u drzavi u kojoj je apsolutno sve u haosu pa i sama drzava? Nered, nerad, javasluk, bezobrazluk, nevaspitanje, lopovluk bez mere, osionost i bahatost jednih i ocaj, cemer, jad i beda drugih. To je slika i prilika "princa". I ko ce u takvom drustvu pristojno da se ponasa i da postuje nekakve saobracajne propise? Sve je vise onih koji ne postuju apsolutno nista i nikoga jer su se nakrali toliko da nemaju mere, dok drugi nece da postuju nista i nikoga jer im je to jedini uslov da prezive i ne umru od gladi i beznadja.

(utorak, 30. jul 2013, 11:28) - anonymous [neregistrovani]

putevi

prvo treba popraviti puteve, pa onda svest vozaca, koji su frustrirani trajanjem izgradnje i kvalitetom puteva.
setite se slucaja naplatne rampe, koju "bi i corav video". to je samo jedan primer ocajnog stanja na nasim putevima.
nedavno su u emisiji "stanje na putevima" pokazani radovi na putu. Na desnoj strani, gde je strelica bila obesena, koja pokazuje takodje ka desnoj strani. Znaci, zaobidjite radove kroz njovu :-)

(utorak, 30. jul 2013, 11:24) - anonymous [neregistrovani]

kazne

drakonske kazne i za najmanju sitnicu i bez milosti.

(utorak, 30. jul 2013, 11:16) - anonymous [neregistrovani]

pojas i ostalo

Nije resenje samo kazna za pojas da se poveca i slicno, vec stati na put bahatim i osionim vozacima, koje policija NE SME da zaustavi, nego se najcesce izivljavaju nad sirotinjom koja jedva prezivljava. Cik da vidim da maltretiraju nekog s dzipom i slicno. Jeste, idite u neki veci grad i samo gledajte sta rade mamini i tatini sinovi. O kaznama za najteze prekrsaje da i ne govorimo, osim ako ih nije skrivio neko ko nema zaledjinu.
Propadamo kao zemlja, na svim poljima, saobracaj je samo najevidentniji, nazalost.