Čitaj mi!

Fejsbuk preti ukidanjem vesti sa platforme u SAD

Kompanija Meta u čijem je vlasništvu Fejsbuk zapretila je da će ukloniti vesti iz sadržaja svojih platformi ako Kongres SAD usvoji predlog zakona koji ima za cilj da olakša novinskim organizacijama da kolektivno pregovaraju sa kompanijama kao što su Gugl i Fejsbuk.

Izvori upoznati sa tim pitanjem rekli su da zakonodavci razmatraju dodavanje Zakona o konkurenciji i očuvanju novinarstva u godišnji zakon o odbrani koji se mora usvojiti kao način da se pomogne lokalnoj novinskoj industriji.

Portparol Mete Endi Stoun je na Tviteru naveo da će kompanija biti prinuđena da razmotri uklanjanje vesti ako zakon bude usvojen "umesto da se podvrgne pregovorima koje je odobrila vlada, a koji nepravedno zanemaruju bilo kakvu vrednost koju pružamo novinskim kućama kroz povećan promet i pretplatu".

Dodao je da predlog ne prepoznaje da izdavači i emiteri stavljaju sadržaj na platformu zato što, kako je rekao, "to koristi njihovim rezultatima, a ne obrnuto".

Njuz medija alajans, grupa koja predstavlja izdavače novina, poziva Kongres da doda tu odredbu u zakon o odbrani, tvrdeći da "lokalni listovi ne mogu sebi priuštiti da izdrže još nekoliko godina upotrebe i zloupotrebe velikih tehnoloških kompanija, a vremena za preduzimanje akcija sve je manje".

"Ako Kongres uskoro ne reaguje, rizikujemo da dozvolimo društvenim medijima da postanu de fakto američke lokalne novine", navodi grupa.

Više od dvadeset grupa, uključujući Američku uniju za građanske slobode, javno znanje i Udruženje kompjuterske i komunikacione industrije, u ponedeljak je pozvalo Kongres da ne odobri predlog zakona o lokalnim vestima, rekavši da bi to "stvorilo nepromišljeno antimonopolsko izuzeće za izdavače i emitere".

Sličan australijski zakon, koji je stupio na snagu u martu 2021. nakon što su razgovori sa velikim tehnološkim kompanijama doveli do kratkog zatvaranja vesti na Fejsbuku u zemlji, uglavnom je funkcionisao, navodi se u vladinom izveštaju.

Otkako je stupio na snagu Kodeks za pregovaranje sa medijima, različite tehnološke firme, uključujući Meta i Alfabet, potpisale su više od 30 ugovora sa medijima, nadoknađujući im sadržaj koji je generisao klikove i novac od reklama, dodaje se u izveštaju.