Čitaj mi!

Kinesko čudo inženjerstva u Laosu – brza pruga sa 75 tunela i 167 mostova

Siromašna jugoistočnoazijska komunistička država Laos početkom decembra pušta u rad brzu prugu vrednu šest milijardi dolara koju su izgradili Kinezi. To čudo inženjerstva, koje se preko 60 odsto sastoji od tunela i mostova, praktično je prva železnička pruga u toj zemlji.

Krajem nedelje, na dan državnosti Laosa, biće puštena u rad deonica pruge od prestonice te zemlje Vijentijana do kineske granice, vredna čak šest milijardi dolara. Ona je deo duže železničke pruge u izgradnji koja povezuje grad Kunming, prestonicu južne kineske provincije Junan, s Vijentijanom.

Kuriozitet je da je do ostvarenja ovog mega projekta, Laos, komunistička država sa nešto više od sedam miliona stanovnika u kojoj i dalje oko dve trećine stanovništva živi na selu, imao samo tri i po kilometra pruge.

Deonica unutar Laosa je duga 414 kilometara i ima 75 tunela i 167 mostova. Tuneli i mostovi čine čak 258 kilometara, ili preko 60 posto dužine pruge, koja dobrim delom prolazi kroz planine i džunglu. Ona bi osim razmene sa Kinom, trebalo i da dramatično ubrza i olakša trgovinu unutar zemlje, te privuče više stranih turista.

Rad na pruzi u Laosu koji je počeo pre tačno pet godina obavile su kineske kompanije, a i najveći deo finansija, oko 70 posto, je obezbedila je najmnogoljudnija zemlja sveta, pa će ona imati toliki udeo u zajedničkoj "Laošansko-kineskoj železničkoj kompaniji" (LCRC) koja će upravljati prugom. I vozne kompozicije su kineske proizvodnje.

Takođe, za finansiranje svog dela vlada u Vijentijanu je već morala da uzme veliki zajam od 465 miliona dolara od kineske "Eksim banke", a vrlo je moguće da će opet morati da se zaduži za istu svrhu.

Pruga duga 1.022 kilometra

Pruga, koja je u celini duga 1.022 kilometra i na kojoj se još radi u samoj Kini, gradi se u sklopu globalne inicijative kineske vlade za izgradnju infrastrukture i unapređenje protoka ljudi i robe "Put i pojas svile" i skratiće putovanje kopnom između Kunminga i Vijentijana sa 22 na deset sati.

Trasa između ta dva grada poslužiće kao prva karika u budućoj, više hiljada kilometara dugoj brzoj pruzi koja bi trebalo da spoji Kinu i Singapur, a koja bi se protezala i celom dužinom Tajlanda i kontinentalnog dela Malezije – ambiciozni međudržavni projekat poznat pod nazivom "Panazijska železnica".

Ekonomija Laosa raste neprekidno već tri decenije, ali je ova ruralna zemlja, koja je trpela surovo američko bombardovanje iz vazduha tokom trajanja Vijetnamskog rata, i dalje vrlo mala ekonomija.

Ona je u 2019. ostvarila rekordni BDP, ali je on iznosio samo 18 milijardi dolara, što je tri puta manje od Srbije. Zato će zaduživanje za finansiranje pomenute moderne železničke pruge koja je ukrotila divlju prirodu te zemlje teško opteretiti vladine kofere, pogotovo u uslovima drastičnog pada ekonomskih aktivnosti i turizma zbog pandemije korone.

Ipak, građani te države u jugoistočnoj Aziji u intervjuima medijima izražavaju ponos zbog železničkih stanica, mostova i vozova koje su dobili, a o kojima do sada nisu mogli ni da sanjaju, kao i velika očekivanja u vezi s pozitivnim efektima koje će moderna pruga s brzinama do 160 kilometara na sat imati na razvoj domaće ekonomije i ubrzanje i kvalitet putovanja.