Читај ми!

Boingov "737 maks" ponovo može na evropsko nebo, ali želi li iko njime da leti

Novi početak: avio-kompanije "Tuiflaj" ili "Rajaner", nakon zabrane, ponovo mogu da koriste "boing 737 maks". Ipak, da li će im ti avioni uopšte biti potrebni i da li putnici žele da lete njima?

"Boingov" problematični "737 maks" može da se vrati i na nebo iznad Evrope. Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) sa sedištem u Kelnu, u sredu je dala zeleno svetlo za novi početak.

Barem teoretski je njegova upotreba moguća, jer zapravo nijedna avio-kompanija nije naročito zainteresovana da vrati nekad najprodavaniji "Boingov" avion.

Nijednoj kompaniji trenutno nisu potrebni dodatni kapaciteti – parkiranje aviona postalo je jednako uobičajeno, kao i odlaganje isporuka ili čak otkazivanje narudžbina.

Pandemija teško pogađa kompletan vazdušni saobraćaj, a naročito "Boing". Samo 2020. godine otkazana je 641 narudžbina modela "737 maks", ostala 523 aviona "Boing" je sam povukao jer je njihova upotreba bila problematična.

Tako preostaju još tačno 3.333 narudžbine za avione "737 maks" koji bi narednih godina trebalo da budu isporučeni. Isto tako, sumorne su i brojke koje je "Boing" objavio u sredu: knjige za prošlu poslovnu godinu beleže minus od 11,9 milijardi dolara.

Dve godina posla za novu dozvolu

Sjedinjene Američke Države, Kanada i Brazil otvorile su put za povratak tog "Boingovog" modela, nakon što su službe tih zemalja za kontrolu vazdušnog saobraćaja krajem 2020. godine, prvi put nakon marta 2019, odobrile njegovu upotrebu. Toliko je "Boingu" bilo potrebno da redizajnira softver, a službama da ga pomno testiraju.

Sporni model je bio odgovoran za dva pada aviona, 2018. i 2019. godine, kada je poginulo 346 ljudi.

Dok druga važna tržišta, poput Kine i Indije, još uvek na zemlji drže avione "737 maks", Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA), poslednjih je dana krenula u ofanzivu kako bi objasnila svoju odluku o ponovnom odobrenju.

"Maks će ponovo biti pušten u promet u Evropi", rekao je izvršni direktor EASA Patrik Ki u ponedeljak na sastanku sa odborom za saobraćaj u Evropskom parlamentu.

Tim od dvadeset stručnjaka EASA dve godine je radio na ponovnom odobravanju upotrebe tog aviona.

"Kako bi ponovo mogao da leti, avion je morao da ispuni određene uslove. Tražili smo ažuriranje softvera, postavljanje određenih kablova i neke druge stvari koje smo primetili tokom rada na izdavanju certifikata. Takođe će i pilotima biti potrebne dodatne obuke", rekao je Ki.

Četiri uslova

Šef agencije EASA naveo je četiri uslova koji moraju da bude ispunjeni, pre nego što se ponovo odobri upotreba "Boingovog" nekada najprodavanijeg modela: da se u potpunosti utvrdi razlog obe nesreće, da se otklone problemi u sistemu koji su do pada doveli, pre svega kada je reč o automatskom sistemu za regulaciju leta (MCAS). EASA takođe insistira i na testiranju pojedinih komponenata koje Evropljani smatraju ključnim za bezbednost.

Kod prvobitnog izdavanja dozvole za upotrebu "737 Maksa", EASA to nije sama ispitivala, već je imala podređenu ulogu u odnosu na američku Saveznu upravu za civilno vazduhoplovstvo (FAA). EASA naročito insistira na tome da piloti dobiju pravu obuku za korišćenje "maksa".

"Sada smo došli do faze kada smo uvereni da su ta četiri uslova ispunjena i zato dozvoljavamo da se avion vrati u saobraćaj", objasnio je Patrik Ki.

Novi oblik saradnje

Kriza sa "Boingovim" avionom "737 maks" dovela je do velikih promena u procesima koji su decenijama bili uobičajena praksa: do sada su skoro sve nacionalne službe za bezbednost vazdušnog saobraćaja gotovo automatski preuzimale naloge i odobrenja od FAA. Nakon poslednjih dešavanja to više nije održivo.

"Moramo više da radimo na tome da definišemo našu saradnju sa FAA i da razmotrimo kako bi mogli da se dopunjavamo, nakon što je postalo očigledno da sa ovim modelom nije sve funkcionisalo kako treba", naglasio je nedavno šef EASA u razgovoru sa novinarima.

Ističe da su kod ponovnog odobravanja "maksa" imali potpunu transparentnost sa "Boingom" i FAA.

"To ne znači da smo uvek bili na istoj liniji i da smo se uvek slagali, ali smo veoma dobro sarađivali", naglašava Ki.

EASA je sada uverena da će "737 maks" biti u potpunosti bezbedan avion, nakon što je izmenjeno ono što je traženo.

"Maks smo testirali i bez MCAS i avion bi bio bezbedan čak i bez korišćenja tog sistema", tvrdi Ki.

Direktor EASA ima i dobre vesti za avio-kompaniju "Rajaner" koja, kao glavni kupac, još čeka na isporuku 210 aviona "boing 737 maks-200", a koja je u decembru naručila još 75 aviona tog tipa.

Putnici uzdržani

"Ovih dana ćemo pokrenuti i postupak za odobravanje "maksove" verzije 200 i polazimo od toga da će to biti završeno sledeće sedmice, tako da će taj avion moći da poleti na leto", kaže Ki.

Dok niskobudžetna avio-kompanija "Rajaner" među prvima računa s povratkom putnika, druge evropske kompanije su manje oduševljene. Među njima je i nemačka avio-kompanija "Tuiflaj", koja je prve od 25 naručenih aviona trebalo da dobije u martu 2019. godine, upravo na dan kada je uvedena zabrana korišćenja.

"Trenutno je potpuno nejasno kada će naši avioni poleteti iz Nemačke. Trenutno imamo veoma malo letova", kaže portparol Age Dinhaupt.

Nemačko-turska avio-kompanija "San ekspres" naručila je 42 "maksa", koji će, kako sada stvari stoje, biti isporučeni između kraja 2021. i 2028/29. godine. Mnogi putnici, pokazuju ankete, još nisu sigurni kada je reč o ulasku u "737 maks".

Sve kompanije koje ponovo koriste avione tog tipa nude besplatnu promenu rezervacije, ukoliko putnici radije žele da lete nekim drugim tipom aviona. Od povratka aviona "737 maks" u upotrebu, tu opciju međutim malo ko koristi u SAD i Kanadi.

Stručnjaci za bezbednost vazdušnog saobraćaja polaze od toga da će većina ljudi uskoro zaboraviti na probleme kojih je bili sa "maksom", čim se on pokaže kao solidna mašina - kakvi su bili i raniji "Boingovi" modeli "737", od kada je "Lufthanza" premijerno počela da ih koristi u februaru 1968. godine.

субота, 01. јун 2024.
25° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије