Читај ми!

Шта радницима Фијата доноси тромесечни посао у Словачкој?

Прва група од тридесетак радника фабрике "Фијат Крајслер аутомобили Србија" у Крагујевцу, до краја седмице, требало би да отпутује у Словачку, на тромесечни рад у фабрици аутомобила. Услови су бољи него прошле године, па је и интересовање запослених веће. Позив за рад у другој земљи, међу радницима и синдикатима, поново је покренуо питање опстанка некада највећег српског извозника, који годинама бележи велики пад производње.

Из ФАС-а и даље без доброг гласа. Једино позив запосленима, по основу службеног пута, за тромесечни рад у Словачкој Трнави да производи Пежо и Цитроен возила.

"Они овај пут имају понуду од 1.410 евра месечно да зараде, са могућношћу неког додатног прековременог додатног рада, тако да је ово заиста ствар, која је много боља него што је била понуда у прошлој години", каже Саша Ђођевић, председник Самосталног синдиката ФKА Србија.

У години за нама, фабрика у Крагујевцу, радила је 50 дана и произвела око 30.000 возила - десет пута мање од пројектованог капацитета. Уласком у мултинационалну компанију Стелантис - део радника, упошљава у сестринској фирми.

"И ово је нешто што је препознатљиво на том глобалном тржишту имајући у виду да већ годину дана Фијат Крајслер аутомобили Србија спада у ту групу Стелантис, што значи да поштујући законска и подзаконска акта могу на одређени временски период да пошаљу раднике", наводи проф. др Петар Веселиновић, економиста.

А, шта ће бити са онима који остају, око 5.000 запослених у матичној фабрици и код коопераната, и каква је будућност фабрике, питања су, која годинама чекају одговор. И од пословодства и од наше државе у чијем је власништву 33 одсто капитала.

"Прво отпусте целу смену 2016. године, па после тога иде благо смањење броја запослених, да шаљу раднике у Словачку, уколико не дође до неке драстичне промене, што ми наравно желимо, ми желимо да ту постоји фабрика аутомобила, јасно је да се иде ка гашењу фабрике", каже Југослав Ристић, председник Савеза самосталних синдиката у Крагујевцу.

"Надам се и као првенствено запослени ове фабрике, не само као председник синдиката, да ће нови модел ипак доћи у ову фабрику", истиче Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката ФKА Србија.

Оптимизам заснивају на ранијим најавама из Торина, да ће Стелантисове звезде, обасјати и Крагујевац. Дочекан са "бенвенути каза", модел 500л производи се већ 10 година. За опстанак фабрике, сматрају, неминовно је да се добродошлица пожели, још неком возилу.