Читај ми!

Барже ни празне не могу преко неких тачака на Дунаву, нема тих вагона који би могли да замене брод

Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић каже да је Дунав у Србији плован, али да је за снабдевање дериватима важно да ли може да се плови од луке утовара до луке истовара. Истиче да барже са нафтним дериватима тренутно ни празне не могу да пређу преко неких тачака на Дунаву.

Томислав Мићовић истиче да то што може да се плови у Србији не значи да може да се плови целим током Дунава.

"Бројне барже и бродови који носе деривате нафте за Србију су заробљени, са једне стране према Констанци јер се делом Дунава у Румунији и Бугарској не може пловити", наводи Мићовић.

Истиче да су поједина пловила заробљена и према Будимпешти јер и у Мађарској постоји једна тачка која није пловна.

"Српско тржиште се у највећој мери снабдева дериватима из Рафинерије у Панчеву, али један озбиљан део се допрема из увоза. Уколико њега нема, снабдевеност може бити угрожена", упозорава Мићовић.

Наглашава да Дунав ствара проблем, не само јер је низак водостај него јер и јако дуго траје. Каже да барже тренутно ни празне не могу да пређу преко неких тачака на Дунаву.

"Проблеми су многи. Где год станете, на коју год бензинску станицу у Србији, ви ћете наточити гориво. Потрошачи то не виде, али са ове стране је врло динамично", наглашава Мићовић.

Истиче да се одмах окреће другим видовима превоза, с тим што свака железничка композиција довози далеко мање деривата него што могу бродови, као и да нема довољно вагона да би могао бити замењен транспорт Дунавом.

Наглашава да је укључен и друмски превоз и да се деривати увозе ауто-цистернама, што је, како каже, изузетно скупо.

"Таласима се у зубе не гледа" 

Мићовић истиче да је после киша у Немачкој у најави да ће се ниво Дунава подићи са северне стране, када се очекује и да ће неки бродови успети да довезу одређене количине деривата из правца Будимпеште и Братиславе.

"То је један краткотрајни талас, али таласима се у зубе не гледа", истиче Мићовић.

Наглашава да панчевачка Рафинерија већ дуже време ради у свом максималном капацитету, али да ни тако не може у потпуности да задовољи потребе српског тржишта, поготово имајући у виду да је порасла и потрошња.

Каже да су потрошачи апсолутно сигурни и да се на свим станицама може доћи до горива, али да је на велепродајном тржишту већи проблем.

"Ризици постоје у целој Европи, поготово од настанка украјинске кризе. Велики су, свесни смо их сви, и држава и нафтне компаније. Можемо само да утичемо на то да смањимо ризике. Држава треба да повећа залихе које би могле да одговоре на неки већи поремећај", каже Мићовић.