Читај ми!

Томислав Мићовић: Бурно тржиште нафте

Како РТС сазнаје гориво ће од данас бити јефтиније за око шест динара по литру. Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић није потврдио ову информацију већ је рекао да треба сачекати званичну потврду, као и сваког петка. Тржиште нафте је бурно и нестабилно, тешко је дугорочно прогнозирати даља кретања деривата, истакао је Мићовић.

Влада Србије је на још недељу дана забранила извоз дизела, како би се очувала стабилност снабдевања тржишта. Иначе, цене сирове нафте ове седмице склизнуле су на испод 100 долара.

Барел, нафте типа "брент" на лондонској берзи, која диктира и цене на нашем тржишту, је око 94 долара док је "америчка лака нафта" данас пала на 89 долара.

Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије рекао је, гостујући у Дненвику РТС-а, да сви потрошачи могу унапред да знају који ће бити смер кретања цена и да треба да сачекају званичну потврду.

"Последњих недеља се поштује кретање на глобалном тржишту, али не цене нафте, у нашој формули за израчунавање цене горива, где државе управљају ценама, фигурушу цене са тржишта између, односно деривата нафте, то су котације бензина и дизела, пошто су падале па је за очекивати да цене горива данас буду нешто ниже", рекао је Мићовић.

За потрошаче је битно колико је та крајња цена коју плаћају на бензинској станици, а за нафтне компаније је битно како је држава дошла до те цене.

"Свака земља има термин када коригује своје цене, Грчка има слободно тржиште, све друге земље управљају, државе или контролишу маржу или државне дажбине", каже он.

За нафтне компаније је битно како долазимо до те цене. Рецимо, Мађарска је драстично оборила цене нафтних компанија и државне дажбине, Црна Гора је преполовила акцизе, битно је како се долази до те цене, напомиње Мићовић.

Према његовим речима, сигурност снабдевања зависи од тога да ли компаније могу из одређене цене да финансирају трошкове производње, трошкове увоза и стављање деривата на тржиште.

Држава је ограничила цене, забрањен извоз дизела

Мићовић каже да неколико месеци, шест месеци, држава одређује максимално дозвољене цене.

Тржиште ће бити озбиљно нарушено ако контрола буде дуго трајала, истиче Мићовић.

"Мале бензинске станице имају повремене несташице горива, немају могућност да издрже када држава одреди цену која није релана тржишна, док малопродајни ланци који имају и велепродају су нешто изджљивији. Мале бензинске станице имају велики проблем", каже Мићовић.

"Бурно је на тржишту нафте, најављује се повећање са Блиског Истока, а с друге стране реч рецесија се све гласније чује и страх од пада потрошње деривата због рецесије повлачи купце са тржишта. Никоме не договара нестабилност, а она је велика и тешко је предвидети дугорочно било шта", закључио је Мићовић.