Читај ми!

Долина џинса, од привредног бума до опстајања

Када је деведесетих година прошлог века привреда Србије под санкцијама тонула, у Новом Пазару су као печурке после кише ницале мини-фабрике џинса. Кажу да је било више од 200 мањих и већих произвођача за које је, најчешће на црно, радило око 10.000 радника. Зато је тај крај назван долином џинса, а економски стручњаци Нови Пазар су прогласили за "мало привредно чудо". Продавале су се све врсте производа које су настале у мануфактурним погонима. Међутим, после три деценије променило се много тога.

Подсећање на новопазарску пијацу пре више од две деценије, у време незапамћеног економског бума, када су каравани аутобуса у освит зоре пијачним данима, уторком и недељом, довозили хиљаде шопинг туриста из свих крајева Србије, али и земаља у окружењу.

Новопазарску пијацу поредили су са оном у Трсту, а од ње је живело на хиљаде породица. Данас се много тога променило.

"Више продаваца него купаца. Из Крагујевца смо, ето гледамо, видећемо. Занимљиво је, лепо ови људи су љубазни,", неки су од утисака купаца.

"Сто посто оригинал – новопазарске фармерице"

Деведесетих прошлог века производило се око 20 милиона фармерица годишње. Израђивале су се копије скоро свих светских марки, како их трговци у шали назваше: "100 посто оригинал – новопазарске фармерице".

Биле су скоро десет пута јефтиније од оригинала, а путевима сиве економије нашле су се и на познатим балканским и европским тржиштима. Данас се извози више од 70 одсто од укупне производње. Имају сопствене брендове.

"Ситуација и положај наше државе су бољи него што је био. Имамо потписане уговоре. Можемо без царине да извозимо робу у земљама ЦЕФТЕ и исто тако можемо у земљама Европске уније, Шведску и Швајцарску, што је велико олакшање за нас. С друге стране, теже је зато што је доста већа конкуренција него што је некад била", објашњава Нихад Угљанин, генерални директор "Brug jeans" у Новом Пазару.

Новопазарске фармерице и даље су веома цењене, што су потврдили и бројни сајмови у свету. Међутим, све је већа конкуренција страних фирми које долазе на наше тржиште. Кажу, у Нови Пазар су и Кинези дошли с намером да одатле освоје свет.

Конкуренција страних фирми

"Они сву предност имају. Ми једноставно и економски и организационо нисмо у стању да уђемо у ту тржишну трку са свим тим фирмама које плус имају подршку и Републике Србије. Ми као неке фирме које смо свих ових деценија одржавали и запошљавање, упослен је велики број грађана, једноставно смо у неком неповољном положају", Тигрин Качар, власник фабрике дечје конфекције "Стиг" у Новом Пазару

Енес Хамзагић је годину дана млађи од фабрике којом руководи, а коју је његов отац основао пре тачно три деценије.

"Деведесет посто наших производа извозимо на тржиште ЕУ под нашим брендом 'ЕЛИТ'. Корона је била заиста један од највећих изазова. Наши кооперанти су били затворени, неки чак шест месеце, а с обзиром да су добили новчана средства од стране својих држава онда смо заиста врло лакше пребродили ту кризу", истиче Енес Хамзагић, менаџер компаније џинса "Елит" у Новом Пазару.

Додаје да је други веома велики изазов са којим се сусрећу дефицитарност радне снаге. Како истиче, један од највећих изазова последњих месеци јесте веома велики пораст цене репро-материјала и сировина које користе у производњи.

Од свих некадашњих фабрика џинса опстала је тек трећина, а производња је десет пута мања. Опоравку индустрије у долини џинса нису помогле ни наде Новопазараца да ће неки страни инвеститор искористити предност искусне радне снаге која је обучавана у некадашњем текстилном комбинату.

Међутим, чак ни Турска, која је више пута најављивала улагања, није отворила ниједну фабрику у том крају.