Читај ми!

Да ли ћемо струју куповати у самопослузи – енергетска криза погурала развој електричних батерија

Енергетска криза је подстакла градњу великих складишта зелене електричне енeргије у свету. Истовремено, енергетске компаније убрзано спремају малопродају – развијају електричне батерије за потребе домаћинстава. То практично значи да ћемо струју моћи да купимо и у самопослузи.

Велика складишта електричне енергије већ се граде у Кини, Аустралија их већ има, а тренутно највеће – снаге 1.200 мегавата је у Америци, док Европа тек развија пројекте. Тим складиштима балансира се између производње и потрошње струје – чувају је за дане када је на тржишту мањак.

"Која је то електрична енергија коју складиштимо? То је енергија из обновљивих извора који су варијабилни имају променљиву снагу. То значи из соларних панела или из ветрогенератора. Дакле, када имамо вишкове онда то ускладиштимо", навео је Никола Рајаковић, професор Електротехничког факултета у Београду.

Марко Батић из Института "Михајло Пупин" рекао је да складишта електричне енергије имају велику улогу чак и за конвенционалне произвођаче, односно термоелектране, где можемо просто на један фин начин да избалансирамо њихову производњу, да се подиже њихова ефикасност и олакшава управљање. 

Отворено тржиште електричне енергије омогућава и домаћинствима да бирају од кога ће и када куповати струју. Ту компаније виде тржишну шансу нудећи грађанима батеријске пакете у малопродаји.

"Ја мислим да ће то бити продавано у самопослугама. То су такви модули и технологија израде батерија, батеријска постројења за монтажу у нашим кућама. Она су једноставна, то су модели који се могу закачити на зид или на погодно место и служити за складиштење енергије", истакао је Рајаковић.

А они који имају електрично возило могу рачунати на то да ће имати и резерву струје за домаћинство. У Институту "Михајло Пупин" раде на развоју дигиталних платформи за повезивање домаћинства са батеријом у електричном возилу.

"Електрична возила која садрже у себи електричне батерије, капацитета реда 20-50 киловат сати које би могле рецимо да пруже просечном домаћинству неколико дана потребе за електричном енергијом. Управо та електрична возила постају нови потенцијал за услуге балансирања и ка преносној мрежи и ка енергетској сигурности крајњег потрошача. Једноставно, ви ту имате резерву од 2-3 дана", навео је Батић.

Анализе указују на то да ће само Европи до краја ове деценије бити потребно 15 пута више батерија него што се сада производи.

понедељак, 23. септембар 2024.
16° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи