Читај ми!

Моравски коридор до краја марта 2024. године, од Чачка до Ниша за сат и по

Председник Србије Александар Вучић обишао је радове на изградњи деонице ауто-пута од Појата до Крушевца, у оквиру будућег Моравског коридора који ће спојити ауто-пут Београд–Ниш са ауто-путем "Милош Велики". Најавио је да ће ауто-пут бити готов за три године, те да ће се од Чачка до Ниша стизати за сат и по.

Александар Вучић је обишао радове на мосту преко Јужне Мораве код Сталаћа, који ће бити дуг 248 метара.

Председник је се у разговору са представницима извођача радова, америчко-турским конзорцијумом Бехтел Енка, разговарао о динамици радова за поједине секције, роковима и решавању проблема на градилишту.

Вучић је казао да по уговору прва два сектора (од Појата до моста преко Јужне Мораве и до места Макрешане) рок до септембра 2022, али и затражио од извођача и добио обећање да ће радови бити убрзани и завршени до краја 2021.

Када је реч о трећем сектору на деоници Појате–Крушевац, до места Кошеви да почну радови до маја или јуна.

Такође, рекао је да очекује да до краја марта 2024. буде завршен цео Моравски коридор.

"Ово ће бити значајан ауто-пут за нас, први дигитални ауто-пут, велики број људи живи на том подручју", истакао је Вучић.

Затражио је од министра Момировића да се убрза процедура издавања виза за раднике како би могли да се убрзају радови.

"Људи овде чекају путеве, а не да ли ће неки ћата да потпише визу за раднике, па уместо за један дан да изда визу, то траје три месеца", рекао је Вучић министру Момировићу.

Казао је да је бесмислено да земља буде затворена за раднике ангажоване на великим пројектима.

"Не интересују ме ваше процедуре", додао је Вучић.

Затражио је и да се убрза експропријација земљишта, како би могла да се убрза реализација.

Обиласку радова присуствују и министар грађевинарства Томсилав Момировић, амбасадор САД Ентони Годфри, амбасадорка Велике Британије Шан Меклауд, као и директори Коридора Србије и Путева Србије, Александар Антић и Зоран Дробњак.

На мосту преко Јужне Мораве код Сталаћа тренутно се ради на стубовима и наглавним гредама на обалама са обе стране, а касније ће да крену радови и на стубовима у кориту реке.

На првој деоници од Појата до Крушевца паралелено се граде четири моста.

Моравски коридор за три године, Ниш–Чачак биће за сат и по

Председник Србије најавио је да ће цео тај ауто-пут од 112 километара од Појата до Прељине бити завршен за три године и да ће тада моћи да се стигне од Чачка до Ниша за највише сат и по, а од Краљева до Ниша за сат и 15 минута.

"Верујем да ћемо до краја године односно до јануара 2022. имати готов ауто-пут од Појата до Крушевца до места Макрешане", рекао је Вучић након обиласка радова на мосту преко Јужне Мораве код Сталаћа, који ће бити дуг 248 метара.

Вучић је рекао да је много људи ангажовано на том градилишту и похвалио извођача Бехтел Енку.

Напоменуо је да је водостај Мораве ту виши за два метра и да је цело подручје имало проблема са поплавама.

Председник је нагласио да ће држава само за регулисање водотокова дуж Моравског коридора из буџета платити 200 милиона евра.

"Да је неко пре говорио да ће држава бити у стању то да уради, рекли би да су то фантазмагорије", истакао је Вучић.

Казао је да је држава у Моравски коридор до сада инвестирали што кроз авансе и на други начин 210 милиона евра српских пара из буџета.

Вучић каже да је 80 одсто готова експропријација земљишта и да је остало да тај посао заврше још Трстеник и Врњачка Бања.

Моравски коридор ће, истиче, повезати све велике градове у том делу Србије, као и Врњачку Бању, која је по броју туриста претекла Златибор и Копаоник. До Врњачке Бање моћи ће да се стигне за око сат и по од Београда.

Вучић каже да ће захваљујући Моравском коридору то подручје постати "Мека и Медина" за инвеститоре.

Напоменуо је да је већ сада скочила цена издавања станова у Крушевцу са 150 на више од 300 евра.

Ускоро креће изградња деонице Адрани–Мрчајевци

Вучић је, на питање да ли ће да почне изградња ауто-пута на траси Чачак–Караљево, што је обећано за ову годину, истакао да ускоро креће, како је рекао, сектор три, секција осам, а касније и секција девет.

"Адрани–Мрчајевци креће већ за месец дана", објаснио је председник и истакао да је за Адране важно уређење водотока, јер су плавили сваки пут.

На питање шта је са обновом мостова који су срушени током поплава 2019. године, уз констатацију да су само три направљена, Вучић је рекао да му је најважније што је у Сирчи изграђен мост, што је обећао раније.

"Проверићу сам шта је са осталим мостовима. Пре него што дођем у Краљево, грађани ће моћи да виде да смо спремни да обновимо много више", рекао је Вучић и додао да ће се настојати да се обнови што је могуће више.

Нагласио је да спајање ауту-путем Чачак–Краљево значи много, и да после остаје да се поправе путеви.

"Затим ћемо моћи да маштамо и покушамо да проширимо пут ка Рашки и Новом Пазару. А Нови Пазар ће добити везу преко Пожеге, Ариља и Ивањице. Читав јужни и југозападни део земље биће повезан са централним делом", нагласио је председник

Годфри: Мудре инвестиције додатно ће ојачати привреду Србије

Амбасадори САД и Велике Британије, Ентони Годфри и Шан Меклауд, изразили су задовољство напретком радова на Моравском коридору упркос пандемији, изградњи моста преко Јужне Мораве код Сталаћа, на траси пута дугог 113 километара и оценили да ће захваљући тој инвестицији привреда Србије бити још јача.

"Привреда Србије била је јака на почетку пандемије, а биће јака и после ње захваљујући мудрим инвестицијама Владе Србије у будућност земље", рекао је Годфри.

Инвестирање у ауто-путеве које подстиче и економију, помоћи ће да Србија постане битан фактор на Балкану и да се у Србији повеже више од пола милиона људи, рекао је Годфри.

Додао је да ће изградња ауто-пута погурати раст више од 20.000 малих и средњих предузећа.

Оптички каблови дуж целе трасе ауто-пута биће дигитална кичма читавог региона, а то ће значити брзи интернет и бољу комуникацију с целим светом, рекао је амбасадор САД, који је председнику Србије искрено захвалио на позиву да присуствује овом обиласку и зато што пројекту придаје велику пажњу.

Додао је да је поносан на сарадњу са Владом Србије и захвалио државном врху Србије што је обезбедио и вакцине за све раднике компаније Бехтел, која ради на том пројекту.

Захвалио је Влади Србије и на томе што су за реализацију пројекта изабрали светски успешну фирму Бехтел, која има задатак и знање да изгради тај ауто-пут.

"Посветићу се праћењу рада на пројекту док не буде готов, а тада ћу се поносан на партнерство са Србијом у њеном привредном развоју, провозати ауто-путем", рекао је Годфри и додао да ће након тога сви имати прилику да прате, како је рекао, економски раст и просперитет овог региона и ове земље.

Амбасадорка Меклауд изразила је задвољство тиме што може да види напредак пројекта, и додала да јој је велико задовољство да Британија подржава развој инфраструктуре у Србији.

"Изузетно је важно је да тако важни пројекти буду грађени са високим стандардима укључујући и оне еколошке. Драго ми је што можемо да помогнемо", рекла је амбасадорка Меклауд.

Додала је да Велика Британија и Србија заједнички раде на јачању трговинских и економски веза и продубљивању свих осталих видова сарадње.

Добра динамика радова 

Убрзали смо радове на Моравском коридору у складу с налогом који смо добили од председника Вучића, и верујем да ћемо најкасније за годину дана имати ауто-пут до Крушевца, изјавио је директор "Коридора Србије" Александар Антић.

"У овом тренутку радови се одвијају добром динамиком. Успели смо да протеклих месеци смањимо кашења, интензивирамо радове, а о томе говори чињеница да смо средином новембра имали радове само на мосту преко пруге Београд–Ниш, а данас имамо радове на 18 тачака само у сектору 1", рекао Антић.

Додао је како се интензивно ради на првој деоници од Појата до Крушевца дугој 24 километра.

Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић подсетио је да се, осим изградње ауто-пута, ради на регулацији дела тока Јужне Мораве и њених притока, али је нагласио и привредни значај Моравског коридора.

"Ово је један озбиљан пут који ће спојити Прељину и Пожегу где је лоцирано вероватно највише малих и средњих предузећа. Овај ауто-пут када буде завршен омогући ће раст тог сектора, веће плате људима, долазак нових фабрика", рекао је министар Момировић.

Први дигитални ауто-пут

Читава дужина Моравског коридора од Појата до Прељине је 112 километара, а прва деоница овог ауто-пута од Појата до Крушевца је 28 километара.

Радове изводи турско-амерички конзорцијум Бехтел Енка, с којим је потписан уговор за изградњу овог ауто-пута вредан 745 милиона евра.

То ће бити први дигитални ауто-пут, јер ће дуж његове трасе бити постављени оптички каблови и дигитална опрема који ће омогућити бесплатан бежични интернет и најмодернији сyстем урпављања саобраћајем.

Током изградње коридора биће регулисан ток Јужне Мораве и њених притока у дужини од 68 километара.

Ауто-пут је пројектован за брзину до 130 километара на сат, имаће 11 петљи, 71 мост, 23 надвожњака, пет подвожњака и 31 пропуст.

Моравски коридор повезаће три округа: Расински, Рашки и Моравички, са коридорима 10 и 11. Повезаће све веће градове централне Србије између Појата и Чачка – Крушевац, Краљево, Трстеник и Врњачку Бању.

Моравски коридор чине три деонице: Појате–Крушевац у дужини од 27,83 километра, Крушевац–Адрани дужине 53,88 километара и Адрани–Мрчајевци–Прељина дужине 30,66 километара.

Радови су почели у децембру 2019. године, када је најављено да ће цео ауто-пут бити готов за четири године.