Читај ми!

Поскупљује роба из Кине, драстично скочила цена контејнерског превоза

Немачки економски институт је упозорио грађане да ће у наредних неколико месеци бити несташице робе из Кине. И цене ће бити знатно веће, јер су већи и трошкови. Контејнери из Кине долазе пуни, а враћају се празни, јер робе из Европе због ковида нема довољно. Проблем није заобишао ни Србију.

Цена контејнерског превоза из Кине до Европе била је од 3.600 до 4.000 евра по контејнеру. Сада се та цена пење на 8.000 до 9.000 евра, у зависности из које кинеске луке долази.

Приоритет имају они који плаћају у претплати кинеским компанијама, а из Европе због заостатака производње морају да се враћају празни контејнери или 30 одсто натоварени.

Са Америком је још гора ситуација, јер многи делови за финализацију производа из Кине касне и по неколико месеци.

"У трговини милости нема. Није поскупела кинеска роба већ њен транспорт, а то неко мора да плати. Фри шипинг остаје далеко иза нас сада се све мора добро платити, ако не желите да вам роба касни", каже Ху Јинг, директор шангајске луке.

Обим трговине Кине са 17 земаља Централне и Источне Европе достигао је 103,15 милијарди долара у 2020. години, чиме је први пут премашена вредност од 100 милијарди долара, а сарадња из године у годину је све боља.

"Кина већ сада производи 80 одсто онога што јој је потребно. Кини су једино потребне сировине и софистицирани полупроизводи. Они не долазе из Европе већ из земаља трећег света и ту је настао проблем", каже Хи Веј, економиста из Кине.

И код нас се у појединим сегментима осећа недостатак асортимана и количине кинеске робе. Наши увозници због цене превоза нису у стању самостално да закупљују веће количине контејнера, па су мала и средња предузећа окренута великим превозницима. Како кажу, у некима од њих ми смо на реду тек у августу, и то са 30 одсто вишом ценом.