Читај ми!

Иду дани када највише трошимо у години – како плански уштедети

Предстоје нам децембар и јануар, месеци када традиционално највише новца трошимо и када је кућни буџет на удару. Душан Узелац, уредник портала "Каматица, даје савете како плански уштедети. Не можете дати банци да се бави вашим финансијама, оне су ваше, поручује Узелац.

Крај године је и време када се своде рачуни, а Душан Узелац истиче да ће многи годину завршити са нулом.

"Децембар је месец трошкова, јануар је најдужи месец у години, сумња се да има 60 дана, како га доживљавају финансијски", рекао је Узелац.

Сматра да је највећи проблем што не зарађујемо довољно.

"Сваки облик финансијског планирања у кућама је митско биће, ретко се виђа. Не уче нас томе ни у школама. Спроведена је генетска лутрија код којих родитеља смо запали, како је то рађено у кући", рекао је Узелац.

Ипак, истиче да су финансије прилично предвидиве и да можемо направити неки оквирни буџет и да је то и решење свих финансијских проблема. Проблем се, наводи, у финансијама и дешава када нисмо нешто урадили пре шест месеци.

"И то је уједно и мој савет колики год да су приходи, мали или велики, сви бисмо волели да имамо више. За почетак поделите трошкове на месечне и годишње. Годишњи су они који највише праве проблема и нико их не види. Ево нико не види да је ће доћи Нова година, регистрација аута...", саветује Узелац.

Истиче да је за почетак довољно да крупне годишње догађаје попишемо – регистрација аутомобила, полазак у школу, прослава славе, годишњи одмори, обнова гардеробе.

"Значи све оно што је нормално функционисање финансијско ставити на папир", додаје Узелац.

Указује да се обично у тим моментима схвати да нема новца и да се није нешто добро рачунало, а није се рачунао неки ванредни трошак у тренутку када је све остало распоређено.

"Не можете дати банци да се бави вашим финансијама, оне су ваше. Није то обавеза да у децималу уписујете све, сваки ваш трошак, већ онако грубо да не дочекате неке моменте у току године, а да немате новца", препоручује Узелац.

"Нисмо имуни на потрошачку културу"

"Црни петак" је прошао, а да ли је доказ да имамо више или мање пара, па чекамо снижења и не размишљамо да ли можемо да се заразимо? За Узелца је то доказ да нисмо имуни на потрошачку културу која нам се из године из године све више пласира. 

"Ми имамо континуирану информацију о пандемији, чувај се, пази се, немој да излазиш без преке потребе, а онда с друге стране дође тај потрошачки празник, свима се пласира информација дођи, проћи ћеш повољније, купићеш оно што ниси до сада, и онда дођемо до тога да они који заговараају безбедност тумаче то на један начин, а они који желе да купе нешто негирају то", сматра Узелац.

Додао је да је сада питање какав ће бити епилог – да ли су потрошачи задовољни што су купили неку стварчицу или су се заразили.

Објашњава да су та снижења симулирана, тај празник је увезен из иностранства и има потпуно другу димензију на другим тржиштима која су много већа. Не може да каже да је обмана, јер има акција које се спроводе, али не у оној мери како то функционише у свету. "Јесте повољније, али не као у свету", оцењује Узелац.

Што се тиче "сајбер понедељка", наводи да постоје производи који не могу да се купе, а да се не пипну не пробају и неопходно је отићи на лице места, али је свакао онлајн заступљен и у порасту. Одједном су, каже, грађани нагрнули да купују онлајн, па је било проблема у доставним капацитетима.