Читај ми!

Црни петак – контроверзна јагма за попустима, може ли се остати хладне главе

Висока инфлација натерала је Немце да мање троше. Ипак, судећи по анкетама, то се не односи на такозвану "Црну недељу", укључујући и "Црни петак". Истовремено, заштитници потрошача упозоравају на замке.

Цене се пореде како би се нашла најјефтинија могућа понуда – то је мото који ове године специјално важи за већину потрошача у Немачкој. А то је зато што висока инфлација многе људе тера да добро размисле пре него што нешто купе.

У истраживању дигиталног удружења "Битком", више од две трећине испитаних изјавило је да тренутно пажљивије размишља о томе шта им је заиста потребно. Људи, такође, наводе да су све више у потрази за специјалним понудама и акцијама попуста.

"Људи у Немачкој хоће да пазе на то колико троше, а многи то стварно и морају да раде. 'Црни петак' (Black Friday) и Сајбер-понедељак (Cyber Monday) вероватно никада нису били важнији за потрошаче него у овој 2022. години оптерећеној инфлацијом", каже за Дојче веле генерални директор "Биткома" Бернхард Роледер.

Интернет цвета на рачун обичних продавница

То значи да ће и ове године током "Сајбер-недеље", од 21. до 28. новембра, продаја наставити да расте, нарочито преко интернета.

Према сопственим истраживањима, трговинско удружење ХДЕ процењује да ће онлајн-трговци у Немачкој у петак, 24. новембра, као и следећег "сајбер-понедељка", 28. новембра, обрнути 5,7 милијарди евра. То одговара повећању од невероватних 22 процента у односу на претходну годину.

"Успешна прича 'Црног петка' и 'Сајбер-понедељка' се наставља, чак и под садашњим тешким условима и упркос лошем расположењу потрошача. Многи купци управо сада крећу у лов на повољне цене и желе да искористе понуде", каже заменик генералног директора ХДЕ Штефан Тромп.

Међутим, ова претпостављена јагма за јефтиним ценама на интернету ће вероватно бити на штету обичних продавница у градским центрима: конкуренција "Амазона", "Заланда" или "Ибеја" већ годинама отежава живот радњама и робним кућама и шопинг-моловима.

То је и један од разлога за поновну неликвидност ланца робних кућа "Галерија Карштат Кауфхоф". Њихова интернет-страница је ових дана црно-бела, са понудама за "Црни петак" – како би муштерије пазариле код њих, дакле у онлајн-понудама робних кућа.

Према "Биткому", скоро половина испитаних жели да купује онлајн на "Црни петак", између осталог и зато што тако лако могу да пореде цене. Само пет одсто наводи да у петак жели да крене у лов по обичним продавницама и граду.

Док се кредитна картица не ужари

У међувремену, заштитници потрошача упозоравају на замке. Тако њихова подружница из Бремена чак говори о "шопинг лудилу" – са наводним понудама за уштеду док се кредитна картица не ужари.

"Мало је вероватно да ће се баш сада добити најбоља цена у години. Искуство је показало да се цене подижу недељама унапред да би потом намамили људе великим попустима", каже Катја Ноненкамп-Клутинг из центра за саветовање потрошача у Бремену. Стога би, додаје, наводним понудама из снова требало приступити са здравим скептицизмом.

Још један добро познати трик који користе онлајн-трговци јесте мерење попуста према препорученим малопродајним ценама произвођача. Међутим, те цене се обично уопште не примењују на производе, а стварне цене су ниже и у нормалним временима.

Заштитници потрошача стога саветују да се остане хладне главе.

"Када маме велики попусти, уме да престане логично размишљање", каже Ноненкамп-Клутинг и стога саветује: "Не дозволите да будете изложени притиску. Време трајања понуде или траке које показују нивое залиха често су само маркетиншка стратегија која вас тера да извршите брзу и можда непромишљену куповину."

Позната предност онлајн-поруџбина је законски обавезна опција враћања у року од две недеље. Али, чак и ту вреди прочитати оно ситно на дну – зато што је враћање робе често повезано с трошковима који могу да буду релативно високи, посебно ако је трговац у иностранству.