Читај ми!

Ђаци у Италији желе да оцењују наставнике и њихов начин рада

Данас се обележава светски дан учитеља и наставника широм света. У времену у коме се дају оцена и суд о свему: хотелима, ресторанима, услугама, те се сајтови који сакупљају податке о томе колико су клијенти задовољни услугом и квалитетом, консултују од стране свих који би желели да избегну непријатна изненађења, што свакако утиче на пословање најчешће услужних делатности, није изненађење да би ђаци волели да оцењују и наставнике.

По последњим истраживањима објављеним на сајту skuola.net и италијански ђаци би желели да периодично оцењују своје наставнике и њихов начин рада.

У Истраживање је било укључено више од 5.000 ђака основних и средњих школа и осам од њих десет је изјавило да би волело да може да оцени наставника баш онако како се оцењује квалитет хране, услуга или удобности хотелске собе. Једна врста "Дневника за оцењивање наставника".

Оно што би највише волели да оцењују су емпатија, која по ђацима подразумева ослушкивање њихових потреба, разговор и пажњу, колико су наставници припремљени за материју коју предају, колико су ажурирани и колико су у стању да мотивишу и валоризују ђаке, као и да комуницирају и наведу их да се заинтересују за предмет.

Њих 51 одсто би волело да су наставници оригинални и отворени за новитете, а њих 57 одсто да су непристрасни у оцењивању.

Наставници у Италији слабо цењени

Директор сајта skuola.net, Данијеле Грасући, изјавио је да је апсолутно јасно да школа добро функционише онда када су добри наставници.

"Они су прави протагонисти у образовању, али су у Италији слабо цењени, са свих тачака гледишта: имају ниске плате, немају значајних могућности за каријеру осим што им се повећава плата са стажом, добијају мало подстицаја за заслуге и континуирано усавршавање. Све су то елементи који су ову професију учинили мање пожељном и слабије друштвено цењеном у односу на пре неколико деценија, са последичним губитком поверења и код ученика и њихових породица", наводи Грасући.

Све више студената доводи у питање квалитет наставника

Указује да данас све више студената доводи у питање квалитет наставника, до те мере да би скоро сви желели да се они стално оцењују, као што је то случај са ученицима.

"И у томе би могли да нађу подршку породице: у половини случајева у којима су се ученици сукобили са наставницима, у борби су их подржавали родитељи", изјавио је Грасући.

То показује и истраживање, наиме 59 одсто ђака би желело да само они имају право на оцењивање, њих 19 одсто би волело да у томе учествују и родитељи, 15 одсто би тај задатак поверили Министарству просвете, а три одсто би то затражило од наставника из других школа или из специјализованих института за истраживања.

Статус наставника знатно погоршан

За само неколико деценија статус наставника у Италији се знатно погоршао. То показују најновији резултати истраживања "Education at Glance".

Истраживање за 2022. годину показује да су италијански наставници слабо плаћени, мање него они из многих других земаља. Анализа у којој је учествовало 38 земаља, показала је да плата варира од 42.000 долара за основне школе до 54.000 за средње, док је у Италији тај размак између 40. 000 и 46.000.

Велики број наставника без сталног запослења 

Пораст плата је много спорији у овој земљи него у осталима, на пример наставник са 15 година искуства у периоду од 2005. до 2021. је добио повећање од свега један одсто, док је у другим земљама било око шест одсто.

Велики број наставника нема сталан посао. Наиме, истраживања Фондације "Ањели" за последњу школску годину показала су да уговор на одређено време има 24 одсто наставника од њих 900.000, а то се нарочито односи на тзв. "наставнике подршке" који раде са децом са неким видом инвалидитета и којима свакако не иде у прилог да се наставник који их прати мења сваке године.

Уз све остале проблематике, изложени су и сталном критиковању од стране родитеља који све више дају за право деци него наставницима, а и сами ђаци би желели да могу да оцењују њихов рад и однос према њима.